Doorgaan naar artikel

Reclame-chaos loopt spuigaten uit

Inhoudsopgave

De afgelopen maanden was er in Maastricht een heleboel te doen over een monumentale houten balk aan de binnenkant van een winkelpand. Die, voor niemand zichtbare balk, had volgens de gemeente niet afgezaagd mogen worden, maar als het gaat om de buitenkant van monumentale panden lijkt alles te mogen.

De gemeente heeft een streng beleid als het gaat om reclame-uitingen in de binnenstad. Wat wel en niet mag staat allemaal in 280 pagina's uitgelegd in de Welstandsnota. Daarin staat onder meer dat reclame-uitingen optimaal afgestemd moeten zijn op het stadsbeeld en het architectonische beeld van de individuele panden. Reclame-uitingen dienen ook een eigen kwaliteit te hebben qua vormgeving, materiaaltoepassing, kleurstelling, lay-out en typografie.

Hoe kan het dan dat overal in de binnenstad gevels van monumentale panden ernstig verminkt worden door reclame-uitingen in strijd met de eigen Welstandsnota. Waar is handhaving als ze echt het verschil kunnen maken?

Nog een voorbeeld van het verminken van een monumentaal pand.

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er duidelijke richtlijnen zijn voor reclame-uitingen. De Welstandsnota is daarbij leidend. Handhaven is echter een ander verhaal. Dat doet de gemeente alleen na een melding, waarbij Handhaving "zoals altijd moet kijken naar de prioriteiten op dat moment", zegt de woordvoerder. Afgaande op de foto van het pand met de schoenreclame voldoet de reclame niet aan de gevel. "We gaan de situatie ter plekke bekijken."

Vlaggen zijn in principe alleen toegestaan voor evenementen en niet om reclame te maken voor een bedrijf.
Ondernemers kiezen er steeds vaker voor om de etalage volledig te bestickeren.
Tabakszaken mogen geen reclame maken met sigarettenmerken, maar of deze oplossing de toets van de welstand kan doorstaan?

Ooit was de slogan van de gemeente Sjiek en Sjoen, maar in het straatbeeld is daar steeds minder van te merken. En zolang Handhaving niet optreedt, zullen ondernemers de grenzen opzoeken als het gaat om reclame aan de gevel.

Reclame mag geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het pand. Oordeel zelf.
Zo kan het ook. De Oostenrijkse stad Salzburg hanteert een streng, maar uniform beleid als het gaat om reclame-uitingen in de historische binnenstad.
Stad en ondernemer kapitalen kwijt aan strijd om moerbalk
Maastricht en ondernemer Tom Schilderman moeten al vele tienduizenden euro’s zoniet ettelijke tonnen kwijt zijn aan hun strijd om een afgezaagde moerbalk in de Kleine Staat 20. Dat blijkt uit de omvang van dat deel van het dossier dat de gemeente openbaar heeft gemaakt. Voor de rechter zei de gemeente:
ChatGPT lijkt bij Maastricht Marketing op hol geslagen
Voor het tweede jaar op rij heeft Maastricht Marketing 20 pagina’s reclameruimte ingekocht bij de landelijke krant NRC. De speciale cultuurbijlage lijkt echter door ChatGPT geschreven te zijn, maar dan wel een slechte versie van de AI-tool. Leest u even mee met de eerste zin in de bijlage? “Aan de
Afwijken van reclameregels voor gemeente is “maatwerk”
Wie lenig is met taal, kan veel zeggen. Ja, aan het historische pand het Dinghuis waar Maastricht Marketing in gehuisvest is, mag je volgens de geldende regels absoluut geen twee verlichte kubussen hangen. En omdat het pand in ‘beschermd stadsgezicht’-gebied ligt, zijn er behalve de algemene regels zelfs specifieke regels.
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden