Inhoudsopgave
Maastricht heeft te weinig plekken voor elektrische fietsen in de gratis en bewaakte fietsenstallingen in het centrum. Eigenaren moeten hun - vaak dure - karretje noodgedwongen op straat parkeren. Met alle risico's op diefstal van dien.
Dinsdagmiddag, rond 14.00 uur, was het niet meer mogelijk om elektrische fietsen te parkeren in de fietsenstalling aan Markt. Om een elektrische fiets daar te parkeren diende men te wachten tot een andere elektrische fiets werd opgehaald, of men werd verwezen naar de bewaakte fietsenstalling aan de Kesselskade. Maar ook deze fietsenstalling bleek vol. Dat wil zeggen, er waren alleen nog bovenrekken beschikbaar. Deze bovenrekken zijn echter niet geschikt voor de zware elektrische fietsen.
Op dit moment zijn in het centrum van Maastricht ongeveer 675 bewaakte fietsenstallingsplaatsen, exclusief de bewaakte fietsenstalling bij het NS-station in Wyck. Deze zijn verdeeld over de stallingen aan de Kesselskade (375 plaatsen) en de Markt (300 plaatsen).
2019
Al in 2019 kwam voormalig wethouder Ruimtelijke ontwikkeling en Mobiliteit, Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks), met een Actieplan Fietsparkeren 2020-2025. Destijds waren er hoge ambities.
Entre Deux
Een toen serieuze optie was om de leegstaande kelderverdieping van de Entre Deux te gebruiken voor (snor/brom) fietsparkeren. Het ging om een grote ruimte van circa 3.000 m2 (vergelijkbaar met de stalling bij het centraal station). De ingang voor de fietser zou vanaf de Helmstraat te bereiken zijn. Maar na stevige onderhandelingen met de eigenaar van de Entre Deux is de kans dat deze fietsenstalling er uiteindelijk komt nihil. Op 30 juni 2025 gaf het college van B&W aan dat de onderhandelingen over de huurprijs zeer moeizaam verliepen. Het college geeft aan dat de kans op slagen van deze optie minimaal is.
Tekort
De gemeente Maastricht constateerde in het genoemde Actieplan Fietsenparkeren 2020-2025 zelf al dat op basis van bovenstaande dat er een tekort is aan bewaakte stallingsmogelijkheden. Maar pakweg 5-6 jaar later is eer nog steeds geen adequate oplossing, zeker niet voor het bewaakt stallen van duurdere fietsen.

Topdrukte
Een rondje door het centrum laat zien dat her en der (elektrische) fietsen geparkeerd staan op plaatsen waar het niet de bedoeling is. In deze eerste week van augustus is het niet aannemelijk dat het de fietsen van studenten zijn, maar waarschijnlijk wel de (elektrische) fietsen van de vele toeristen. Het creëren van tijdelijke bewaakte fietsenstallingen tijdens topdrukte, bijvoorbeeld door het plaatsen van hekken met bewaking rondom de fietsenrekken op de Maaspromenade, voor de ingang van het Mosae Forum, zou al een druppel op de spreekwoordelijk gloeiende plaat zijn van de vraag naar bewaakte fietsenstallingen. In 1958 deed men dit al op de Markt zoals uit onderstaande foto blijkt.

Camera's
Het merendeel van de diefstallen wordt gepleegd in en rondom de binnenstad, net buiten het cameragebied. In Maastricht zijn er relatief veel diefstallen van fietsen, Dat is niet vreemd: door de hoge bezoekersaantallen (dagjesmensen, toeristen, forenzen) en de aanwezigheid van veel studenten, zijn er meer fietsen in de stad aanwezig dan in andere Limburgse gemeentes. Meer fietsen betekent ook meer kans op diefstal en hogere aangiftecijfers.

