Doorgaan naar artikel
Advertentie voor Vaderdag van het Maastrichtse warenhuis Maussen in 1965. Bron: Tracé - Limburgs Samenlevingsarchief

Inhoudsopgave

Het concept van Vaderdag begon in 1910 in de Verenigde Staten, toen Sonora Smart Dodd in de staat Washington haar vader wilde eren. Haar moeder was overleden, en haar vader had in zijn eentje zes kinderen opgevoed. Ze vond dat vaders net als moeders een speciale dag verdienden. Moederdag werd toen al gevierd.

Sinds 1949 wordt ook in Nederland Vaderdag gevierd. Winkeliers en fabrikanten zagen kansen in Vaderdag. Een dag waarop cadeaus voor vaders centraal staan. Zo ook in 1965 toen het Maastrichtse warenhuis Maussen alle creativiteit in de strijd gooide om de winkelende moeders naar het warenhuis te lokken, blijkt uit berichtgeving van Tracé - Limburgs Samenlevingsarchief (voorheen het Sociaal Historisch Centrum Limburg, red.)

Unieke vaderdagcadeaus
De vaders konden dat jaar met vaderdag verwend worden met een nylon herenparaplu, een zelfstrijkend West-End dress shirt of een weekender van 'wash and wear' katoen, 'de ideale dracht voor vaders vrije dagen'. De advertentie uit 1965 (boven dit artikel) is afkomstig uit het archief van de firma Maussen in Wyck.

Geschiedenis Maussen
Firma W.H. Maussen werd opgericht in 1882. Later zou het verder gaan onder de naam NV Manufacturenhandel van W.H. Maussen, en Maussen Grootwinkelbedrijf Maussen. In 1981 sloot warenhuis Maussen zijn deuren, maar de naam van het bedrijf is nog steeds verbonden met het karakteristieke pand op de hoek van de Wycker Brugstraat en de Wycker Grachtstraat. Het pand werd in 1932 naar een ontwerp van architect Jos Joosten in de stijl van het Nieuwe Bouwen opgetrokken. De grondlegger van het winkelbedrijf, de in Nieuwenhagen geboren Willem Hubert Maussen (1837-1895), was in 1880 de eerste in Maastricht die over een telefoonverbinding beschikte, aangelegd tussen zijn winkel in de Wycker Brugstraat en het magazijn in de Rechtstraat. Maussen handelde voornamelijk in stoffen. Na zijn overlijden zetten zijn zoons Jozef en Louis het bedrijf voort en werd het assortiment uitgebreid, maar het accent bleef liggen op manufacturen. Onder leiding van Louis’ zoon Ernst en Jozefs zoon Alfred groeide Maussen uit tot een grootwinkelbedrijf, gespecialiseerd in woninginrichting en textiel.

Bron: Tracé - Limburgs Samenlevingsarchief

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden