Inhoudsopgave
Het imago van Maastricht Airport ligt opnieuw aan diggelen, nu de huidige directeur Joost Meijs binnen een jaar zijn vertrek aankondigt. Een verrassing? Meijs was al lang bezig met zijn nieuwe baan bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).
Wat zullen ze gevloekt hebben bij de raad van commissarissen van het vliegveld en bij de provincie Limburg, grootaandeelhouder van Maastricht Airport. Denken ze een topper binnengehaald te hebben - zo werd Meijs vorig jaar ook gepresenteerd - vertrekt de nieuwe CEO binnen een jaar.
Benoeming
Even een jaar terug. Zo kondigde Frans Weekers, voorzitter van de RvC van de luchthaven de benoeming van Meijs aan: "Met de komst van Joost Meijs halen we een zeer ervaren luchthavenbestuurder in huis. Zijn ervaring in de luchtvaart is indrukwekkend en sluit zeer goed aan op wat Maastricht Aachen Airport nodig heeft. We zien in Joost de CEO die Maastricht Aachen Airport naar een toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven leidt."
Vertrouwen
Joost Meijs zag dat vrij snel allemaal anders. Natuurlijk niet in de herfst van vorig jaar toen hij nog moest beginnen. Toen zei hij: "Ik heb veel zin om, samen met alle collega’s van de luchthaven en de belanghebbende partijen, te gaan werken aan deze uitdagende klus. Maastricht Airport heeft het potentieel om een gezonde, toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven te worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken."
Meijs kent de dramatische cijfers van Maastricht Airport tot achter de komma. Vorig jaar was het verlies 11,4 miljoen en 2025 zal niet veel beter zijn. Om die boodschap als 'redder' van de luchthaven, want in 2027 break-even draaien, te brengen is geen fijne mededeling.
Aanzien
Vrijdag maakte de luchthaven bekend dat Joost Meijs vertrekt bij de Limburgse luchthaven. Hij wordt CEO van Luchtverkeersleiding Nederland op Schiphol. Niet alleen een baan met een veel hoger salaris (tussen de 200.000 en 300.000 euro per jaar), maar ook een baan die veel meer aanzien geeft, dan het runnen van een kwakkelende regionale luchthaven. Joost Meijs geeft - zo gaat dat als je niet in goede harmonie vertrekt - geen commentaar op het in de steek laten van de Limburgse luchthaven die hij toekomstbestendig moest maken. In het persbericht staat een korte reactie van hem: "Als CEO van LVNL kan ik echter van grote betekenis zijn voor de gehele luchtvaart in Nederland. Dat is een kans die ik voor mijn gevoel niet kan laten lopen."
Zo lijkt het alsof er sprake is van een kans die plots voorbijkomt. Een 'once in a lifetime opportunity'. De realiteit is anders.

Topfunctie
De luchtvaartwereld is een kleine 0ns-kent-ons-wereld. Joost Meijs begon op 1 oktober 2024 als CEO van Maastricht Airport. Drie maanden later, januari 2025, kondigde Michiel van Dorst, op dat moment CEO van Luchtverkeersleiding Nederland, zijn vertrek aan. Zo'n post komt inderdaad, anders dan het CEO-schap van Maastricht Airport niet elk jaar voorbij. Sterker nog. Michiel van Dorst zat er negen jaar. Het invullen van een dergelijke topfunctie is niet iets van een paar weken, maar wat in januari wel al duidelijk werd, was dat er een mooie functie zou vrijkomen in de Nederlandse luchtvaartwereld. Vanaf het moment van bekendmaking in januari dat Van Dorst zou vertrekken werd er gezocht naar een opvolger.
Eurocontrol
Die kwam er in april in de vorm van Jac Jansen die interim-CEO werd. Een tijdelijke job. Jansen zou aanblijven tot er een nieuwe CEO is gevonden. De werving was in volle gang. Voor Jac Jansen is Maastricht Airport overigens bekend terrein. Hij werkte als CEO op de Limburgse luchthaven bij Eurocontrol. Wie welke contacten als eerst heeft gelegd zal waarschijnlijk nooit bekend worden, maar reken maar dat de wervingsprocedure voor een nieuwe CEO van Luchtverkeersleiding Nederland een traject is dat maanden duurt, voordat er definitief de meest geschikte kandidaat is gevonden. Meijs was al maanden met de sollicitatieprocedure bezig en waarschijnlijk al met zijn hoofd in de wolken over zijn nieuwe functie.
Woonwijk
Het waren 11 fantastische maanden voor Joost Meijs bij Maastricht Airport. Onder zijn leiderschap vertrok Ryanair van de Limburgse luchthaven, wil een deel van politiek Den Haag de luchthaven het liefst sluiten om er een woonwijk van te maken, kan de start- en landingsbaan nog steeds niet over de volle lengte gebruikt worden en blijven de cijfers dramatisch achter bij alle prognoses.
Maar zoals dat gaat stak de raad van commissarissen Joost Meijs bij de aankondiging van zijn abrupte vertrek nog wat veren in de kont. "Onder leiding van Joost Meijs zette Maastricht Aachen Airport het afgelopen jaar grote stappen in het professionaliseren van de organisatie en het bepalen van de koers naar de toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven, die Provincie Limburg en Royal Schiphol Group als aandeelhouders voor ogen hebben." Tja..
Blamage
En wat nu? Het vertrek van Meijs is een blamage voor de luchthaven. Het getuigt bovendien van weinig respect van Meijs om nog in zijn inwerkperiode al bezig te zijn met het volgende baantje.
Binnen twee jaar is de luchthaven toe aan zijn vierde directeur. Na het vertrek van Jos Roeven in september 2023 trad Jonas van Stekelenburg aan als interim-CEO. Stekelenburg werd vorig jaar opgevolgd door Joost Meijs en door diens vertrek kan weer opnieuw een sollicitatieprocedure worden opgestart voor een nieuwe CEO, de vierde in twee jaar tijd.
Wie waagt zich nog aan een baantje in deze duiventil? Het is afwachten welke kandidaat de raad van commissarissen straks naar voren schuift, maar vooral hoe lang hij of zij blijft...

