Inhoudsopgave
Wie al een visioen had dat de Bassinbrug helemaal zou kunnen verdwijnen en het Bassin in Maastricht een soort jachthaven a la Saint Tropez zou kunnen worden, die heeft het mis. Tenminste: een brug (de huidige aangepast of een nieuwe) over het water in het gebied is onmisbaar voor fietsers en voetgangers. Er is ook geen enkel logisch alternatief voor. Dat blijkt uit een 'verdiepingsslag' die verkeersbureau Goudappel heeft gemaakt.
In december besloot de gemeenteraad al tot de aanleg van een nieuwe Verlengde Maasboulevard, die in 2032 klaar moet zijn om te dienen als nieuwe as voor het openbaar vervoer. Tot die tijd rijden de dagelijks honderden bussen van Arriva en De Lijn nog gewoon over de huidige Bassinbrug, zoals in de concessie in beheer bij de provincie is afgesproken.
Dat besluit in de raad deden velen in de raad en ook daarbuiten al een beetje dromen van de sloop van de Bassinbrug en een grote binnenhaven. De Bassinbrug wordt nu toch vooral gezien als een wel heel breed en lelijk obstakel in het hele gebied, dat ook het zicht op de horeca aan het water en het zicht vanaf de terrassen hindert en soms zelfs helemaal blokkeert. Dat is niet aantrekkelijk.
Goudappel heeft gekeken hoe het gebied rond het nieuwe Bassin/Sphinxkwartier, een echt cultuurcluster, ook een nieuwe hotspot in de stad kan worden zoals Vrijthof en Markt.
Goudappel: "Het Bassingebied/Sphinxkwartier ontwikkelt zich steeds meer tot een dynamisch stedelijk gebied waar verblijfskwaliteit en ontmoeten leidend zijn. Autoluw, OV-bereikbaar en een goed netwerk met voorzieningen voor voetgangers en fietsers zijn uitgangspunt bij gebiedsontwikkeling. De verscheidenheid aan stedelijke cultuurfuncties (Muziekgieterij, Lumiere, Pathe, dansstudio Landbouwbelang, horeca en faculteit Hogeschool Zuyd) maakt het gebied tot een echte trekker."
Daar komt nog bij dat er zo ongeveer aan en naast het Bassin in het gebied nog vele honderden woningen al op de tekentafel liggen: The M (284), Het Sphinxkwartier (225) en op het terrein Sappi-Zuid (85-135).

Om het Bassin/Sphinxkwartier goed, comfortabel, aantrekkelijk, veilig en logisch te dooraderen voor voetgangers en fietsers, vallen alle denkbare alternatieven voor een nieuwe Bassinbrug in het gebied één voor één af. Voetgangers en fietsverkeer afwikkelen via de De Lakenweversstraat, de Sint Teunisstraat, de lage Bassinkade, de hoge Bassinkade en de Franssensingel: er zitten aan al die opties te veel nadelen en zelfs onmogelijkheden.
Dat klinkt bijvoorbeeld zo: "Het wordt afgeraden om een hoofdfietsroute te realiseren in straten als de Sint Teunisstraat of Lakenweversstraat. Een volwaardig fietspad is niet inpasbaar en er zullen knelpunten met de voetganger ontstaan. Dit doet inbreuk op de leefomgeving in deze straten." De Hoge Bassinkade is dan weer veel te smal, waarbij komt dat de voordeuren dan zo ongeveer op het fietspad uit zouden komen. De lage Bassinkade? Als je daar wil fietsen, kun je de terrassen daar vergeten.
Alle nadelen gelden niet bij de Bassinbrug. Die heeft louter voordelen: "Een alternatief of behoud van de Bassinbrug zorgt voor een fijnmaziger netwerk waar ook meer ruimte is voor ommetjes en het aantrekkelijker maken van het voetgangersgebied."
Alle varianten tegen elkaar afgewogen ziet dat er voor fietsers en voor voetgangers zo uit:


En om het gebied aan te sluiten op de stationsomgeving, de toekomstige spoorzone en de Groene Loper moet er een nieuwe fietsbrug over de Maas komen. "Daarnaast wordt geadviseerd om de Nieuwe Maasbrug zo snel mogelijk te realiseren met fietsvriendelijke trappen als aanlanding op de Biesenweg. De Nieuwe Maasbrug vormt een belangrijke schakel in het fiets- en voetgangersnetwerk van Maastricht en de bereikbaarheid van de huidige en toekomstige ontwikkelingen in het Sphinxgebied."
Historie Bassin
Maastricht is een stad met veel historie en cultuur. Het Bassin en de omgeving vormen daarvan onderdeel uit. Het Bassin, aangelegd tussen 1826-1829, werd aangelegd als onderdeel van het Zuid- Willemsvaartproject, dat Maastricht beter moest verbinden met Noord- Brabant en de Maas via een kanaal. Het Bassin fungeerde als binnenhaven voor vrachtschepen waarbij goederen werden geladen en gelost in de pakhuizen en fabrieken die direct aan het water lagen. Het gebied lag aanvankelijk nog buiten het centrum en had een industrieel karakter. Inmiddels zijn de pakhuizen verbouwd tot woningen en rond de opgeknapte werfkelders zijn restaurants, een filmhuis en terrassen. De plek wordt zo een steeds belangrijkere hotspot.

