Inhoudsopgave
In Rotterdam zijn de bewoners de fietsenoverlast zo beu, dat ze het heft in eigen hand hebben genomen. Ze labelden de fietsen zelf en vroegen een lokale fietsenmaker de fietsen op te laden en af te voeren. Voor de verantwoordelijke wethouder het signaal om nu "echt" in te grijpen, want de bewonersaanpak zat dicht in de buurt van diefstal. Wat kan Maastricht daarvan leren? Wordt het hier ook niet de hoogste tijd voor een andere aanpak?
In Rotterdam wordt letterlijk gekozen voor meer van hetzelfde: een extra vrachtwagen, er komen meer handhavers. Waarom niet out of the box denken? Waarom de fietsenoverlast niet uitbesteed aan een particulier bedrijf? Met het opleggen en innen van parkeerboetes doet Maastricht dat al. Daarvoor is het bedrijf Cannock Chase ingehuurd.
Fietsoverlast lijkt in alle studentensteden een probleem te zijn. Te weinig stallingen, de stallingen die er zijn staan vol met permanent gestalde fietsen. Er zijn veel tweewielers kapot (totaal verbogen wielen) en veel karretjes kwalificeren als weesfiets. En dan worden de stoepen volgeparkeerd, zodat de voetgangers elkaar niet meer kunnen passeren of rolstoelers simpelweg geblokkeerd worden.
Maastricht maakte recent zijn cijfers bekend. In anderhalf jaar tijd 5500 fietsen verwijderd. Precies een jaar geleden werd een heus "offensief" aangekondigd tegen de overlast. Ondertussen lopen campagnes als 'Posifiets', om fietsers bewust te maken. De stad breidt het aantal stallingen ook gestaag uit.
Maar het mag nog niet baten. Het lijken allemaal druppels op een gloeiende plaat. Nog een paar weken en er komt een nieuwe lichting studenten die weer van voren af aan opgevoed moet worden, voor zover ze zich al iets aantrekken van stichtelijke woordjes, flyers en campagnes.
Foutgeparkeerde auto's en auto's waarvoor geen parkeerbelasting wordt betaald, worden gescand door het bedrijf Cannock Chase, dat naheffingen oplegt en incasseert. Die handhaving is volledig uitbesteed. En wat te denken van het groenonderhoud? Ook dat wordt altijd aanbesteed. Externe partijen verzorgen die taak al sinds jaar en dag. Vuilnisophaal? Idem. En wat daarbij extra speelt: Het team Handhaving is al langer onderbezet.
Wat met al die taken gebeurt, uitbesteden, waarom zou dat niet met fietsen kunnen?
De gemeente zou daar - net als bij Cannock Chase - een aanbesteding voor uit kunnen schrijven. Marktpartijen kunnen dan bepalen voor hoeveel ze willen inschrijven. Kunnen dan zelf rekensommen maken. Per tweetal dat de fietsen oplaadt, kun je in acht uur misschien wel vijftig fietsen meenemen: goed voor zo'n, 2000 euro omzet (40 goede fietsen, 10 weesfietsen). Als je dat met twee vrachtwagens tegelijk doet: 4000 euro omzet per dag. 250 werkdagen: één miljoen euro omzet. Als je met dat soort bedragen rekent, kun je een beredeneerde prijsopgave doen aan de gemeente voor je dienstverlening.
Een verdienmodel dat de stimulans kan zijn voor een privaat bedrijf om een succes te maken van een inschrijving is relatief snel uitgerekend. In Maastricht betaal je voor het terughalen van een fiets die fout gestald stond nu vijftig euro. Weesfietsen leveren op zijn minst oud-ijzerprijs op. Fietsen die niet teruggehaald worden kunnen of naar een opknap-initiatief of alsnog voor de ijzerprijs worden verkocht.



Wat je nodig hebt: een grote loods, een paar vrachtwagens om fietsen op te laden en genoeg handjes die de beschikking hebben over betonscharen, slijpmachines en een i-pad om een fotootje te maken en een paar regels administratie in te voeren. Fietsen losknippen, afvoeren, beheren en na betaling weer teruggeven is natuurlijk geen rocket science.
En mocht je bang zijn dat uit commerciële overwegingen fietsen te snel worden opgeladen, kun je daar altijd nog nadere afspraken over maken of je laat twee ambtenaren niets anders doen dan - in overleg met het private bedrijf - fietsen labelen. De hele logistieke keten die daarna komt, kun je dan overlaten aan een externe partij.
Wellicht iets voor lokale partijen om eens over na te denken nu ze toch hun verkiezingsprogramma's zitten te schrijven.


