Doorgaan naar artikel

Willem Schneider: Karrosseer opdelen, nu 1 wagen op 900 m²

Willem Schneider drukt Henri Bontenbal de hand. Inmiddels is bij het landelijke CDA ook doorgedrongen dat ze nu iemand in de gelederen hebben die alles weet van woonwagenzaken.

Inhoudsopgave

Voor dakdekker Willem Schneider (41) is het tekort aan standplaatsen dé reden om de lokale politiek in te gaan. Schneider, die bij alle partijen lobbyde, kwam uiteindelijk terecht bij het CDA, omdat hij het idee heeft dart Gabriëlle Heine het meest gedreven is om iets te doen. "Ons verhaal bleef plakken bij haar", zegt hij nu in een interview in het landelijke blad Het Wiel. "Was Heine van een andere partij geweest, had ik me daarbij aangesloten."

In het interview ziet Schneider in elk geval al mogelijkheden om op korte termijn zestig plaatsen extra te realiseren op De Karrosseer. "De Karrosseer wordt behandeld als bedrijventerrein, waardoor er slechts één standplaats is op 900 vierkante meter. Sommigen hebben een terrein van 5000 vierkante meter. Daar staat alleen maar rotzooi op. Ook al willen de kinderen op dat terrein wonen, dat mag niet van de regelgeving." Schneiders plan is eenvoudig: deel de terreinen op, dan kunnen er zo zestig mensen extra wonen.

Schneider kan helemaal niks met de opmerking van wethouder Johan Pas die niet terug wil naar de toestanden van Vinkenslag, zoals de Karrosseer in het verleden heette. "Dan laat je het verleden ons achtervolgen. Vinkenslag bestaat al meer dan 15 jaar niet meer."

Schneider wijst erop dat er volgens een onderzoek van Labyrint de komende tien jaar behoefte is aan 118 tot 347 standplaatsen. "De laatste 25 jaar is er geen standplaats bijgekomen. Ik wil daar nu echt werk van gaan maken."

Schneider wil de lokale woonwagengemeenschap wakker schudden. "De macht om dingen te veranderen ligt bij de politiek. Dat moeten woonwagenbewoners beseffen."

Wat de nummer negen van het CDA niet begrijpt is dat alles zo ontzettend traag gaat in de stad. "De gemeente heeft in 2024 een oud bedrijventerrein achter een woonwagenterrein in Amby gekocht. Op een informatieavond voor bewoners werd gezegd dat het elf jaar zou kunnen duren voordat daar nieuwe standplaatsen zijn. Volgens Gabriëlle zou het in vijf jaar kunnen, als de gemeente alle procedures tegelijkertijd laat lopen. Maar dat is nog steeds niet snel genoeg. Er is hier een stuk grond een oude loods en verder niks. Waarom zouden we vijf jaar moeten wachten. Ik kom daar met mijn verstand niet bij."

CDA presenteert top 20
Lijsttrekker Gabriëlle Heine en de nummer 2, kandidaat-wethouder Hubert Mackus, waren al bekend: nu heeft het CDA de top 20 bekendgemaakt voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. “Onze top 20 bestaat uit mensen met verschillende achtergronden, uit de verschillende buurten van Maastricht. Wat zij gemeen hebben is dat zij allemaal op
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.00 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden