Inhoudsopgave
Sinds de redding van MVV, anderhalf jaar geleden, heeft de businessclub een vlucht genomen. "We willen meer zijn dan alleen maar een businessclub tijdens de thuiswedstrijden van MVV", zegt Sales Manager Mick Beckers, die samen met Lis Wintjens de commerciële kar trekt van de voetbalclub. "Ons doel is om onze partners ook buiten het voetbal onderling te verbinden.”
Er is veel veranderd op commercieel gebied in achttien maanden tijd. Er is een nieuw plan gemaakt waarbij de nadruk ligt op maatwerk voor de sponsoren. “In het verleden boden we sponsorpakketten aan”, legt Mick uit. “Daar zijn we mee gestopt. Iedere sponsor is anders en heeft andere wensen, dus moet je maatwerk leveren. Het enige dat binnen onze commerciële aanpak uniform blijft, zijn de tarieven van de verschillende sponsoropties die we aanbieden. De introductie van het Flexkaartenconcept voor onze sponsoren is hier een goed voorbeeld van. Deze Flexkaarten zijn geheel flexibel gedurende het seizoen in te zetten, zonder de ‘verplichting’ om bij iedere wedstrijd aanwezig te zijn. De Flexkaarten zijn inclusief diner en dranken en geven daarnaast toegang tot onze additionele exclusieve netwerk- en partnerevents. Dit vernieuwende concept heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei van onze commerciële resultaten.”
Topavond bezorgen
De businessclub groeit vandaag de dag naar 300 leden. Toen MVV aan de rand van de financiële afgrond wankelde, waren het er maar ongeveer tachtig. Opmerkelijk is dat destijds de resultaten op het veld beter waren dan tegenwoordig. Al moet gezegd worden dat sinds de interim-trainers Heymans en Reynders het stokje van Edwin Hermans overnamen, de punten weer regelmatig in het bakje van MVV vallen. “Dit laat zien dat de regel ‘munten zijn punten’ niet altijd opgaat”, zegt algemeen directeur Tom Daemen. “Als je de sponsoren een topavond bezorgt, hoeft de uitslag op het veld voor hen niet het allerbelangrijkste te zijn. Al helpt dat natuurlijk wel mee. Succes trekt succes aan. Dat kan op het veld zijn, maar ook binnen het zakelijk netwerk van onze club.”

Constante factor
Clubs als NAC Breda, Willem II en De Graafschap zijn mooie voorbeelden van wat de algemeen directeur bedoelt. Ongeacht in welke divisie ze spelen, sponsoren en supporters verbinden zich met de club. “Een club vertegenwoordigt zoveel meer. Het community gevoel en de fanbeleving zijn duidelijke en belangrijke pijlers. Zo willen we onze bezoekers niet alleen verbinden tijdens onze thuiswedstrijden. We vinden het belangrijk om meer te bieden aan de sponsoren en supporters”, benadrukt Mick. “Onze zakelijke bezoekers willen we bijvoorbeeld niet enkel aan elkaar verbinden tijdens onze thuiswedstrijden. Om dit kracht bij te zetten hebben wij een eventkalender geïntroduceerd. De aftrap van deze eventkalender was eind oktober met een ontbijtsessie met lezingen voor de partners van de Maastricht Collectief Business Club. Mooi om te zien dat daar zo’n tachtig sponsoren in alle vroegte op af kwamen. We doen er alles aan om ons zakelijk netwerk te optimaliseren. Niet wachten op wat er op het veld gebeurt. Wij moeten een constante factor zijn en als dan ook nog eens de sportieve resultaten goed zijn, geeft dan nog eens een extra boost.”

Nog veel ambities
Mick is best trots op wat er in de afgelopen periode is bereikt. “Maar,” zegt hij met nadruk, “we hebben nog heel veel ambities. Het is essentieel dat wij op alle vlakken een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan ons zakelijke netwerk en continu blijven verbeteren. De kracht ligt in het oprecht willen bijdragen en iets willen betekenen voor onze partners. Wanneer deze boodschap en energie consequent worden uitgedragen, ontstaat vanzelf het gewenste verbindende effect binnen onze businessclub.”
Verbinding stad en regio
Ook de verbinding met de stad en de regio staat hoog in het vaandel bij de Maastrichtse voetbalclub. “De kracht van de stad Maastricht is heel groot”, zegt Tom. “Maar het is ook gelijk een valkuil, want er is ontzettend veel te doen in de stad. Als MVV willen we hier in de toekomst een nog prominentere rol in vervullen, door actief samen te werken met lokale initiatieven en onze positie als verbindende factor binnen de stad verder te versterken.”
Verbinding met stad en regio zal ook ontstaan tijdens de spektakelmusical Bokkenrijders met in de hoofdrollen Suzan Seegers, Milan van Waardenburg en Buddy Vedder. Stadion De Geusselt is volgend jaar zomer twintig voorstellingen lang gastheer. De verwachting is dat zo’n 100.000 bezoekers de musical zullen bezoeken. “We krijgen hiermee de kans te laten zien wat we kunnen”, zegt Mick. “We zijn misschien wel de grootste evenementenlocatie in Maastricht. Tijdens de openluchtvoorstelling kunnen 6.000 bezoekers in ons stadion en uiteraard zullen we iets exclusiefs bieden voor onze business club. Ons streven is om ons stadion multifunctioneel in te zetten en ieder jaar zo’n event binnen te halen.”
