Doorgaan naar artikel

Maastricht Airport dan toch maar sluiten?

Plek voor 3000 woningen op het plateau van Maastricht Airport.

Inhoudsopgave

Het was projectontwikkelaar Piet Joosten van de RO-groep uit Maastricht die deze week de knuppel nog eens in het hoenderhok gooide en daarbij applaus kreeg. "Laten we nu eindelijk eens de luchthaven sluiten en er 3000 woningen bouwen die hard nodig zijn," zei hij in een debat over wonen.

Wie op het plateau van Maastricht Airport staat en naar het zuiden kijkt ziet in de verte de vliegtuigen de daling inzetten voor de luchthaven van Luik. Zo dicht ligt de luchthaven bij Maastricht. Dag én nacht landen en vertrekken in Luik vrachtvliegtuigen. 60 vluchten per nacht. De hoeveelheid vracht die Maastricht Airport per jaar afhandelt, wordt 30 kilometer verderop in 10 dagen (!) verwerkt. In 2023 ging het bij Maastricht Airport om ruim 30.000 ton. De Luikse luchthaven handelt 3.000 ton per dag af.

De cijfers van de Luikse luchthaven, mogen indrukwekkend genoemd worden.

Bierset
En dan te bedenken dat dertig jaar geleden de Luikse luchthaven- toen nog luchthaven Bierset geheten, een stuk kleiner was dan Maastricht en men aan deze kant van de grens neerbuigend deed over het vliegveld verderop. Er werd nooit ook maar een moment serieus gedacht aan een bedreiging door een klein vliegveld bij Luik. Met plannen voor een Oost-Westbaan dacht Limburg Luik voorbij te streven. De Oost-Westbaan ging niet door en tot de dag van vandaag leidt de Limburgse luchthaven een marginaal en kwakkelend bestaan. Laatste troef voor de toekomst is om in te zetten op elektrisch vliegen vanaf Beek, maar het duurt nog jaren voordat dit een volwaardig alternatief is.

De luchthaven van Luik.

Ryanair
Hoeveel honderden miljoenen belastinggeld al in Maastricht Airport zijn gestoken, is niet meer na te gaan, maar wat het heeft opgeleverd wel. Dat is vooralsnog niet de gedroomde luchthaven met passagiers- en vrachtvluchten, onmisbaar voor de regio. Amper 223.000 passagiers vlogen afgelopen jaar van Maastricht Airport, veelal in het zomerseizoen als Ryanair en Corendon de luchthaven intensief gebruiken.

Maastricht Airlines
Jarenlang werd de luchthaven een vette worst voorgehouden. Was het niet Ryanair topman Michael O'Leary die persoonlijk langs kwam om te vertellen dat zijn luchtvaartmaatschappij een basis zou starten op Maastricht Airport, dan was het wel een andere fantast die met Maastricht Airlines gouden bergen beloofde. Hoe vaak is niet geprobeerd nieuwe bestemmingen toe te voegen? Begin dit jaar vertelde Dean Boljuncic, Head of commercial development van de luchthaven vol trots dat het Griekse Lumiwings twee keer per week naar Tuzla in Bosnië zou gaan vliegen. "De vraag naar directe vluchten vanuit Bosnië naar Nederland is erg groot volgens de data die wij tot onze beschikking hebben," verklaarde hij in een persbericht. Het waren in ieder geval geen betrouwbare data, want na amper twee maanden stopte Lumiwings met de vluchten wegens te geringe belangstelling.

Stekker
En dan Corendon. Omdat Corendon zijn klanten 'gratis' parkeren aanbiedt als ze vliegen van Maastricht Airport, werd er een grote, nieuwe parkeerplaats aangelegd met een shuttle-verbinding naar de vertrekhal. Corendon kondigde aan vanaf december naar een nieuwe bestemming te vliegen vanaf Beek, het Egyptische Hurghada. Vanaf 22 december tot 30 maart een wekelijkse vlucht op zondag. Echter nog voordat de eerste vlucht een feit is, trekt Corendon er al de stekker uit.

Twijfelen
De luchthaven is een speelbal van luchtvaartmaatschappijen die naar eigen goeddunken de luchthaven gebruiken om eens wat te proberen. Van enige continuïteit en toekomstperspectief is geen sprake. En de luchthaven is telkens weer in euforische stemming als een maatschappij zich meldt. Geen wonder dat reizigers twijfelen over de luchthaven als je nu boekt en niet weet of de vlucht maanden later nog bestaat. De Maastrichtenaar die wil vliegen kan prima vliegen vanaf Eindhoven, Düsseldorf, Luik, Keulen, Charleroi en Brussel. Allemaal binnen een uurtje bereikbaar.

Arbeidsplaatsen
Maar de werkgelegenheid dan? Volgens eigen cijfers zorgt de luchthaven zelf voor 219 arbeidsplaatsen. Op en rondom de luchthaven gaat het om een veelvoud aan arbeidsplaatsen, maar die hebben niets, maar dan ook helemaal niets, met de luchthaven te maken. Anders gezegd, zonder luchthaven blijven deze banen. Het gaat om arbeidsplaatsen bij autobedrijven, financiële dienstverleners, notarissen, een verzekeringskantoor, bouwbedrijven, een drukkerij en een organisatie als Eurocontrol. Slechts een paar bedrijven zijn afhankelijk van de luchthaven, maar zouden prima ook vanuit Luik kunnen werken.

Verandering
Het pleidooi van Piet Joosten, waar deze opinie mee begon is niet eens zo gek in een provincie waar woningen hard nodig zijn. Wie wil er nou niet wonen op een plateau met uitzicht richting Maastricht en dicht bij goede verbindingswegen? Het vergt moed om een stap in die richting te zetten en afscheid te nemen van de luchthaven, maar elke verandering begint met een eerste stap.

Politici hebben de mond vol van Euregionale samenwerking. We moeten meer samenwerken over de grenzen heen wordt telkens geroepen. Dit zou een mooie pilot zijn. Luik het vliegveld en Maastricht een rechtstreekse intercity naar Airport Luik. Een mooie samenwerking valt niet te bedenken.

Corendon: toch niet van MAA naar Egypte
Corendon kondigde half september aan vanuit Maastricht naar Hurghade in Egypte te gaan vliegen, maar dat plan gaat nu al niet meer door.
Aken betaalt 30 jaar niks voor eigen luchthaven Maastricht
Dertig jaar geleden werd Maastricht Airport omgedoopt tot Maastricht Aachen Airport. Afspraak was dat de Industrie- und Handelskammer Aachen jaarlijks zo’n 25.000 euro zou betalen voor deze naamswijziging. In dertig jaar tijd ging er echter maar één keer een betaling richting Limburg.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden