Inhoudsopgave
Het lijkt perfect geregeld. De provincie Limburg als concessiehouder besteedt het openbaar vervoer in Limburg uit aan Arriva. Arriva besteedt de burgerparticipatie uit aan het Reizigers Overleg Limburg (ROL). Het ROL geeft adviezen aan Arriva. En Arriva kan vrijwel altijd door: een buslijn opheffen of aanpassen. Waarbij Arriva kijkt naar de bezetting. Arriva als commercieel bedrijf kijkt altijd of een lijn nog wel genoeg euro's oplevert.
OPINIE
De publieke commotie over het wijzigen van buslijn 3 in Maastricht roept nu vragen op. In de praktijk heeft het er alle schijn van dat de invloed van reizigers niet meer is dan een farce. 50PLUS eist nu opheldering via een WOO-verzoek bij de provincie en komt in de Maastrichtse gemeenteraad met een motie.
De Nieuwe Ster en alle andere lokale media besteedden uitvoerig aandacht aan aan buslijn 3. Veel Maastrichtse politieke partijen, waaronder het CDA, PvdA, SAB, PVM, LPM, MvN en 50 PLUS sprongen in de bres voor de bewoners van met name Wolder, Biesland en Campagne en gingen daarmee in tegen het advies van het ROL. Op het forum MestreechOnline werd gezocht naar de juridische basis waarop dit advies van het ROL was gestoeld.
Oprichting ROL
Het ROL werd op 23 november 2007 in Maastricht officieel opgericht als de stichting Reizigers Overleg Limburg. Het ROL was een stichting namens de vereniging ANBO, de vereniging Katholieke Bond van Ouderen (KBO) in Limburg, de vereniging ZijActief van het Katholiek Vrouwennetwerk Limburg, de vereniging Federatie van Gehandicaptenorganisaties in Limburg en de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER). De stichting heeft tot doel de belangen van reizigers in het openbaar vervoer (in de meest ruime zin van het woord) in de provincie Limburg te behartigen. Elke deelnemende organisatie dient uit haar midden één persoon als vertegenwoordigend bestuurslid te benoemen. Een bestuurslid wordt voor vier jaar benoemd en is eenmaal herbenoembaar.
Erkende vertegenwoordiger
Sinds 1 januari 2001 is de Wet Personenvervoer 2000 van kracht. Daarin staat dat vervoerders (Arriva in Limburg) en provincie advies moeten vragen aan consumentenorganisaties. Deze consumentenorganisaties zouden vertegenwoordigd moeten zijn in het ROL. De eigen website van het ROL begint met de pakkende kop “HET ROL IS ER VOOR U!”, om te vervolgen met “Stichting Reizigersoverleg Limburg (ROL) komt op voor uw belangen als reiziger in het openbaar vervoer in Limburg. Het ROL is voor Arriva en de provincie Limburg de erkende vertegenwoordiger van reizigers in het openbaar vervoer”.
Vragen over ROL
Op 27 augustus 2025 bekeken enkele leden van MestreechOnline wie nu het bestuur vormden van het ROL. Op dat moment zaten er tien mannen in het bestuur. Totaal onduidelijk is welk bestuurslid welke organisatie vertegenwoordigt en hoe de werkwijze is. Daarom heeft De Nieuwe Ster op donderdag 28 augustus 2025 schriftelijk de navolgende vragen gesteld aan het ROL, vragen die ook leefden onder de lezers van MestreechOnline.
- Hebben de verschillende vertegenwoordigers in het bestuur van ROL de bestuursleden c.q. leden van die vier groeperingen (hun achterban) geraadpleegd over deze ingreep in de buslijnen van Maastricht en zo ja: wat was dan hun advies?
- Tien mannen, geen enkele vrouw! Dan te bedenken dat het hele team van KBO-Limburg bestaat uit een vrouwelijke directeur, terzijde gestaan door zes vrouwelijke collega's.
- Wat betreft ANBO-PCOB (zoals het tegenwoordig heet). Er bestaat, voor zover wij weten, momenteel geen overkoepelende afdeling Limburg. Dus wie is door de Stichting ROL is geconsulteerd?
- Statutair moet het bestuur volgens art. 1 tenminste vijf (5) leden tellen. Momenteel zijn het er tien, dus dat is geen probleem. In plaats van zeven (7) organisaties, zijn het er nu op papier vier (4). Echter, Anbo heeft in Limburg geen overkoepelende afdeling meer, dus in feite zijn er slechts drie (3) vertegenwoordigd. Klopt het hierboven gestelde?
- In artikel 4.4 van de oprichtingsakte d.d. 23 november 2007 wordt gesteld: De bestuursleden worden voor vier jaren benoemd. Zij zijn eenmaal [1x] herbenoembaar. Toch heeft het er alle schijn van dat bestuursleden langer dan 8 jaar actief zijn. Kunt u aangeven of dit inderdaad zo is en wat daarvan eventueel de reden is?
- Kunt u aangeven wie van de bestuursleden welke organisatie vertegenwoordigd?
Vrouw
Voorzitter Harry Schouten reageerde, vanaf zijn vakantieadres kort met een appje: “Er is recent een vrouwelijk lid bijgekomen. Jong en student. Vorig jaar hebben wij een advertentie geplaatst: Helaas alleen mannen”. Op 5 september 2025 was de website van het ROL inderdaad aangepast en stond Esin Esendemir genoemd als elfde bestuurslid.
Geen antwoorden
Op alle andere vragen die gesteld werden aan het ROL is tot op heden geen antwoord gekomen. Navraag bij het secretariaat van het ROL leverde op dat alle vragen wel waren ontvangen en dat ze waren doorgestuurd naar het bestuur. Daarna bleef het stil.
Onduidelijkheid
De rol van het ROL blijft heel vaag. Zeker als wethouder John Aarts op vragen van de partij 50PLUS en Maastricht van Nu op 25 augustus 2025 antwoordt: “Arriva gaat zelf niet met bewoners om tafel bij het opstellen van de nieuwe dienstregeling, deze taak is toegewezen aan het Reizigersoverleg Limburg (ROL).” Daarmee wordt de suggestie gewekt dat het ROL daadwerkelijk in gesprek gaat met betrokkenen. Op dinsdag 26 augustus 2025 weerspreekt voorzitter Harry Schouten dit nadrukkelijk. “Hetgeen wethouder John Aarts in dit antwoord beweert klopt absoluut niet. Het ROL gaat niet met buurtbewoners of direct betrokkenen in gesprek. Daar hebben wij helemaal geen capaciteit voor. Onze afwegingen en adviezen zijn gebaseerd op ervaringen en geluiden die wij uit onze organisaties opvangen. Ik heb de wethouder hierop aangesproken en hij gaat dit nog aanpassen”.
Provincie en Arriva
Met het WOO-verzoek richting de provincie en een motie in Maastricht komt wellicht enig inzicht in de werkzaamheden en de afwegingen die het ROL maakt voor haar adviezen richting de Provincie Limburg en Arriva. Deze adviezen, althans een deel daarvan, zijn HIER te vinden. Echter nergens is een motivering te vinden. Het heeft het er alle schijn van dat het ROL een clubje gezellig keuvelende mannen, weliswaar nu aangevuld met een jonge studente, is dat nauwelijks transparant adviezen afgeeft. Het bewust negeren van vragen vanuit de media versterkt dit beeld. De provincie en Arriva vinden deze houding ogenschijnlijk best. Zo voldoen ze aan de wettelijke participatieplicht, maar het lijkt erop dat de adviezen geen afspiegeling zijn van de meningen van de reizigers.

