Inhoudsopgave
De vraag of Intratuin zijn horecafaciliteiten mag uitbreiden om ook bij grotere drukte alle gasten een plekje te kunnen bieden, wordt een 'vrije kwestie' in de gemeenteraad van Maastricht. Guiseppe Noteborn van de VVD onthulde dat woensdagavond tijdens het debat in de raad over het coalitieakkoord.
Noteborn werd fel aangevallen door de oppositie, hij zou zo goed als niets binnen hebben gehaald in de onderhandelingen voor de nieuwe coalitie. Bennie van Est van 50PLUS zei het zo: "Kennelijk heeft de heer Noteborn in het talentenklasje van de VVD de module 'Iets binnenhalen tijdens onderhandelen' overgeslagen."
Noteborn somde op wat hij wel allemaal binnen had gehaald en stelde dat de oppositie hem bewust probeerde te framen als verliezer van de onderhandelingen.
Tegen die achtergrond werd hem door de oppositie ook gevraagd of de VVD haar verzet tegen de uitbreiding van horeca bij Intratuin "ook had prijsgegeven". Noteborn: "Ik ben er op tegen en de VVD zal dat standpunt blijven uitdragen. Er is in de formatie over gesproken. Er is besloten dit aan de raad over te laten. Dat is dualisme. Het is niet de bedoeling dat we één ondernemer gaan bevoordelen boven de anderen. Het ambtelijk advies is zwaar negatief. Volgens het onderzoek van Berenschot moeten we ambtelijke adviezen veel serieuzer nemen. Ik vertrouw erop dat de raad de goede weg inslaat."
Het is nog maar de vraag of dat vertrouwen ergens op gebaseerd is. Gabriëlle Heine van het CDA is voorstander van maatwerk voor Intratuin. Het CDA gelooft niet in het doemscenario dat de binnenstad grote schade zal lijden door een uitbreiding van de horeca bij Intratuin. Ze vindt dat de nieuwe Horecanota waarin dat maatwerk geregeld kan worden er eigenlijk al lang had moeten zijn.
In de komende coalitieperiode geldt dat als er zaken zijn die niet zijn geregeld in het coalitieakkoord, de zogenoemde 'vrije kwesties', er van coalitiediscipline geen sprake is.
De kwestie Intratuin verdeelt de gemeenteraad al enkele jaren.


