Doorgaan naar artikel

Coop buurtsuper wil Maastricht oranje gaan kleuren

Inhoudsopgave

"Het is bij ons bekend dat de Spar in Maastricht (Boschpoort, red.) de winkel heeft gesloten. Hier zou een prachtige Coop in kunnen herrijzen." Zo begint hoofd acquisitie Aris-Pieter van Tol een bericht op Facebook.

Hij vervolgt: "Natuurlijk zou het prachtig zijn als iemand opstaat en de winkel wil gaan exploiteren. Mocht u iets horen van acties uit de buurt dat men bijvoorbeeld via een stichting iets wil opstarten, dan hoor ik dat graag."

Van Tol Retail uit Bodegraven nam op 1 mei de merknaam en het bijbehorende beeldmerk van Coop over, toen het bedrijf fuseerde met Plus. De Plus wilde de Coops met te weinig omzet niet hebben.

"Van Tol Retail is een familiebedrijf met een ijzersterke formule: luisteren naar de ondernemers, luisteren naar wat de markt wil. En voor de Coops is er nu een gat in de markt ontstaan, waarvoor de wijk Boschpoort in Maastricht exemplarisch is." Een woordvoerder van Van Tol legt het uit.

"De Spar verwacht van zijn ondernemers dat ze door-investeren naar een Spar 3.0. Ondernemers moeten daarvoor meerdere tonnen -soms wel 700.000 tot 800.000 euro- op tafel leggen. Maar die ondernemers hebben hogere personeelskosten, hogere energielasten. Ga dan maar eens die investering terugverdienen."

En dat is waar Coop het anders wil doen: "Veel Sparren gaan dicht en die melden zich bij ons. Wij willen een complete buurtsuper zijn, met hele scherpe acties. Brood voor 1,99 euro. Veel 1+1 acties. We luisteren goed naar de markt, naar jonge gezinnen met een kleine portemonnee, naar mensen die alleen wonen. Wij bieden in een buurt geen 40 soorten augurken zoals de Albert Heijn of Jumbo dat kunnen doen, maar wel vijf soorten. Wij zijn net zo compleet. Ondernemers die voor Coop kiezen, moeten bij ons alles afnemen. En natuurlijk moeten ze ook onze signing invoeren. Maar we luisteren heel goed naar de ondernemer en kijken wat mogelijk is in een bestaand pand. Wat heb je nodig om te verbeteren, vragen wij steeds. We willen een budgetmerk blijven."

"De Coop ziet dat de Spar, en dat is in Maastricht ook heel zichtbaar, steeds meer halve cafetaria's worden. Belegde broodjes voor vijf euro. En ze willen er zijn voor de vergeten boodschappen. Maar wasmiddels kun je in die winkels niet meer krijgen. Dat is toch meer opschuiven in de richting van wat ook tankstations doen."

Het succes van de Coop is luisteren. "We zijn de grootste supermarkt in de recreatiewereld. Waarom? Op vakantieparken waar veel kleine kinderen spelen, wil je niet dagelijks vijf of zes vrachtwagens hebben die komen leveren. Veel te gevaarlijk. Wij komen één keer met het hele assortiment. Dus ook met de blauwe vloeistof voor chemische toiletten, ook met eurostekkers, met speelgoed, met het hele assortiment dat de Sorbo vroeger had en met onze eigen afbakbroodjes. Dat werkt."

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden