Inhoudsopgave
Altijd tijdens uitzonderlijke omstandigheden komen inzichten aan het oppervlak die anders zo vanzelfsprekend zijn dat ze nooit opvallen. Tijdens Corona werd in één keer duidelijk wat cruciale beroepen zijn in de samenleving. Verplegers, vuilnisophalers, buschauffeurs. Jammer voor alle penpushers. Daar kunnen we best wel een tijdje zonder voordat het ook maar iemand opvalt. De uitzondering daargelaten.
Extreme hitte, niet meer Sjoen & Sjiek, heeft hetzelfde effect. Het politieke bedrijf draait op de bodes. Ze verzorgen elke lange vergaderavond koffie en water. Ze zorgen ervoor dat iedereen zijn handtekening zet in het register, zodat de burgerraadsleden die mee-vergaderen daarvoor ook hun centjes krijgen. Als er gestemd moet worden - en dat was de laatste weken nogal eens het geval - zijn de bodes paraat. Na afloop van een lange raadsvergadering, bedienen ze de bar. En als het warm is, dan komen ze attent als ze altijd al zijn met ijsjes voor iedereen en lggen ze een doos met waaiers klaar. De bodes zijn de smeerolie van de lokale democratie. Zonder de bodes komt die piepend tot stilstand.
En wat te denken van de mannen van Rions? De bijgaande foto spreekt boekdelen. Zonder hen, nou ja, dat kunt zelf wel bedenken... Dank jullie wel mannen!

Minder fris is de opstelling van de minister Rianne Letschert, bekende Maastrichtenaar.
Rianne (D66) wil niet dat u nog een bijzonder tv-fragment uit de Nederlandse tv-historie kunt terugzien. Dat gaat over Marcel van Dam, die Pim Fortuyn toebijt dat hij - letterlijk citaat! - "een minderwaardig mens" is. Dat citaat geeft een mooi inkijkje in de denkwereld van de linkse kerk.
Het fragment is van de PUBLIEKE omroep BNN/Vara. PUBLIEK, daar bedoelen we mee: betaald met onze belastingcenten. Maar ja, die linkse kerk wordt liever niet meer herinnerd aan zo'n donkerbruine uitspraak van een van zijn hogepriesters. Dus heeft de omroep de beelden die zich in het nationale beeld-archief bevinden geblokkeerd. Het gaat om historische beelden over een recent in Nederland vermoorde politicus die een bedreiging was voor het eshtablishment.
Verantwoordelijk minister Letschert staat vol achter het besluit van BNN/Vara, als ze doorgezaagd wordt door een journalistieke pitbull van GeenStijl. De omroep die vaak schittert waar de NOS het nogal eens laat afweten. Letschert kletst wat over privacy (van Van Dam, nemen we aan?) en vindt niet dat die beelden openbaar toegankelijk moeten zijn. Ook al zijn ze gemaakt met publiek geld en van historisch belang? Uiteindelijk is het aan de BNN/Vara, zegt ze. Dat is een lekker makkelijk verweer als verantwoordelijk minister. Onterecht natuurlijk: dit is nationaal erfgoed. Maar de door D66 altijd zo bewierookte transparantie wordt nu allercharmantst onder het Haagse tapijt geveegd. Op social media krijgt Letschert er flink van langs.


D'Artagnan. Terwijl de halve wereld in spanning afwachtte op een persconferentie over D'Artagnan besloot de gemeente die persbijeenkomst niet door te laten gaan. De media hadden gehoopt meer te weten te komen over het gevonden skelet in de kerk van Wolder. Is het de vierde muskieter of toch een 'rijke stinkerd' uit Wolder die vroeger altijd vooraan in de kerk werden begraven?
De Nieuwe Ster kan een stukje van het geheim van D'Artagnan onthullen, want we zagen zijn skelet gewoon in de Rechtstrat in Wyck en ook nog vrij compleet. Bezoekers aan Route du Soleil konden zaterdag zelfs op de foto met D'Artagnan voor 1 euro.

Het bleef de laatste dagen natuurlijk warm. En dan is het hebben van een airco in je zaak natuurlijk een USP, een Unique Selling Point. De Karkol heeft een airco, zo moesten we laatst beroepshalve even gaan controleren. Bij Minckeleers op de Markt hebben ze er ook een.
De morgenstond heeft goud in de mond. Dat zegt het spreekwoord. In Maastricht hebben we nog een mooi gezegde. Van het goudgele korenaren, schiep God de Maastrichtenaren. Van het kaf maakte hij de rest af. Deze wintergerst (?) is te zien achter Wolder, op de grens met België. Bij een zacht briesje lijkt het alsof een engel met zijn hand het goudgele korenaren streelt. Dan die klaprozen erbij, kan het nog mooier? Sjien & Sjoen van God, daar kan niemand tegenop.
Nu we toch in Wolder zijn. In de Heukelommerweg staan twee hele oude Peugeot-bestelwagens. Echte oldies. Rijden doen ze niet meer, er hangen nogal wat onderdelen los. Een van de auto's wordt met een baksteen en een stut recht gehouden. Jammer, van zo'n mooi stukje Franse automobiele geschiedenis. Dat er twee parkeerplaatsen tijdelijk niet meer beschikbaar zijn, dat past alvast in het autoluw maken van de stad, zoals de politiek graag wil. Tegen de tijd dat deze oldtimers zijn opgeknapt, mogen zal de stad wel een grote doorfietsroute zijn. We voorspellen dat de Peugeots ooit nog eens pronkstuk zijn op de verkoopbeurs Interclassics in het Mecc.
Zoal de meeste lezers inmiddels wel weten, brengt de redactie van De Nieuwe Ster best wel veel tijd door in Mosae Forum, de raadszaal, de antichambre, de wandelgangen, kantine de Maasnolen en het stadhuis. Letterlijk geen muis ontsnapt aan onze aandacht. Zo betrapten we ook Jos Gorren, normaal toch altijd een van de best geklede raadsleden van Maastricht. Hij komt niet met korte broek en zware bergschoenen in de raadszaal zitten. Of in korte broek en t-shirt dat nog nooit is gestreken. Natuurlijk not done! Maar wat is dit? Gorren in een trainingspak. Zou hij zich warm hebben gelopen voor de functie van vice-raadsvoorzitter. Niets van dat alles, die functie was al vergeven. Gorren kwam net terug van de fitness, maar moest heel even in Mosae Forum zijn. "Dat ziet toch niemand", zal hij gedacht hebbem. Gorren beleidt niet alleen met de mond dat Maastricht een sportstad moet worden, hij geeft het voorbeeld zonder daarmee te koop te lopen. Leading by example. Klasse Jos.
Als u het ook Sjiek&Sjoen vindt wat we allemaal voor u doen, dan kunt u ons steunen. We zijn blij met elke abonnee, ambassadeur, donateur. Al vanaf 2,50 euro per maand. Een eenmalige gift kan ook.