Doorgaan naar artikel

Een prijs voor Maastricht Airport, maar wat moet je er mee?

Blijdschap over het winnen van de Eco-Innovation Award.

Inhoudsopgave

Een jaar geleden werden er op Maastricht Airport wat proefvluchten gedaan met een klein elektrisch toestel. De luchthaven geloofde toen nog dat elektrisch vliegen de toekomst was. De werkelijkheid is dat het vliegveld alle troeven zet op vrachtvluchten.

Opinie

Maastricht Airport kreeg donderdag in Athene de Eco-Innovation Award uitgereikt als erkenning voor haar investering en inzet voor duurzaam luchthavenbeheer. De prijs is een eerbetoon aan het baanbrekende Electrifly-project, een joint-venture die in de zomer van 2024 de eerste openbaar toegankelijke internationale elektrische vluchten in Europa leverde.

Ja, er werd in de zomer van 2024 een paar keer internationaal gevlogen naar Aken en Luik, maar daarna hebben we nooit meer iets gehoord van het project. Er zou nog een evaluatie volgen, maar die laat blijkbaar nog op zich wachten. Of is de luchthaven inmiddels ook tot het inzicht gekomen dat elektrisch vliegen voor de massa niks wordt? Er is nog eerder een mens op Mars, dan een elektrische Boeing naar Mallorca.

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

En dan is er opeens die prijs voor elektrisch vliegen. Een leuke award, maar wat moet je ermee als inmiddels besloten is dat vrachtvluchten de toekomst van Maastricht Airport zijn. Na het aangekondigde vertrek van Ryanair wordt het wel heel lastig om over twee jaar geen verlies meer te maken, zoals ons wordt voorgehouden. Alle inspanningen ten spijt, alle mooie scenario's over honderdduizenden passagiers die elektrisch gaan vliegen vanaf Beek, over een groeiend aantal vakantiereizigers en meer vrachtvluchten, de verliezen blijven zich opstapelen. Jaar na jaar gooit de provincie miljoenen belastinggeld in de bodemloze put.

‘We zijn ongelooflijk trots dat Electrifly wordt erkend met deze prijs. Het is een belangrijke mijlpaal, niet alleen voor MAA, maar voor de regionale luchtvaart in heel Europa – we hebben laten zien hoe regionale luchthavens gedurfde stappen kunnen zetten om innovatie te versnellen’, zegt Roel Ubaghs, Head of Sustainability, Innovation and IT van Maastricht Aachen Airport.

Toekomstplannen
Keep on dreaming. Mensen die er echt verstand van hebben, verwachten dat het nog zeker twintig tot dertig jaar duurt voordat er serieuze aantallen passagiers over grote afstanden in elektrische toestellen kunnen worden vervoerd. Tijd die de Limburgse luchthaven helemaal niet heeft. Toch draait de luchthaven de politiek telkens weer een rad voor de ogen, met optimistische toekomstplannen. 'Ja, nu gaat het echt gebeuren', Ja, nu gaan we groeien, Ja, nu gaan we geld verdienen. En als het dan tegenzit en de plannen toch niet uitkomen en het verlies weer oploopt tot bijna 7 miljoen weer het handje ophouden bij de politiek. Die durft de stekker er niet uit te trekken uit angst voor de kiezer en vult het tekort weer aan.

Je gunt het de luchthaven dat ze eindelijk het ei van Columbus vinden, maar vrachtvluchten zijn dat ei zeker niet, als je weet dat 40 kilometer verderop in Luik 24 uur per dag gevlogen wordt, met vol beladen toestellen en de volgende uitbreiding al weer op stapel staat.

Op het plateau van de luchthaven zou een mooie woonwijk gebouwd kunnen worden. Er is meer behoefte aan huizen dan aan vliegtuigen aan de rand van het Heuvelland. De Limburger vindt zijn weg wel naar de luchthavens in Eindhoven, Weeze, Keulen, Charleroi, Brussel en Düsseldorf.

Een nieuwe woonwijk is een mooie gelegenheid voor de volgende straatnamen: Wim Jensestraat, Jonas van Stekelenburglaan, Jan Tindemansallée, Jos Roevenplein en Joost Meijslaan. Straten genoemd naar de voormalige en huidige directeuren van het vliegveld, die allemaal de luchthaven winstgevend zouden maken.

Ryanair stopt in oktober met vliegen vanaf Maastricht
Ryanair zegt vanaf oktober te stoppen met vliegen vanaf Maastricht Airport. Dat heeft volgens de Ierse prijsvechter te maken met gestegen kosten van de Limburgse luchthaven. Ryanair heeft donderdag een verklaring uitgegeven waarin staat dat besloten is te stoppen met vliegen vanaf Maastricht Airport vanaf 26 oktober. De vluchten worden
Provincie ziet ze vliegen als het gaat om elektrisch vliegen
Het is een utopie om te denken dat Maastricht Airport binnen 25 jaar een rol van betekenis kan spelen als het gaat om elektrisch vliegen. De verwachting is dat het mogelijk tot 2080 duurt voordat er vliegtuigen op de markt zijn die met passagiers een redelijke afstand kunnen vliegen.
6,7 miljoen verlies Maastricht Airport
Maastricht Airport heeft afgelopen jaar een verlies van 6,7 miljoen euro geleden. Dat blijkt uit de jaarrekening. De verwachting is dat 2024 niet veel beter zal worden, omdat het aantal passagiers- en vrachtvluchten gekelderd is.
Maastricht Airport alleen nog open dankzij laffe politici
Maastricht Aachen Airport (MAA) is bedrijfseconomisch gezien al decennia failliet. Het vliegveld zal nooit meer rendabel worden, hoe zeer de directie ook beweert dat het ooit - nu dan toch in 2027 ! - goed gaat komen. Maastricht stopt jaarlijks 200.000 euro belastinggeld in de bodemloze put die vliegveld heet.

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden