Inhoudsopgave
De gezamenlijke lobby van de binnenstad, aangevoerd door Centrummanagement Maastricht roept op het aanbod van winkels die alleen gericht zijn op toerisme te beperken. Daarmee reageert directeur Astrid Verberne op de Omgevingsvisie 2040, die aan de raad is voorgelegd.
Het Centrummanagement spreekt mede namens Ondernemersvereniging Stokstraatkwartier, Ondernemersvereniging Jekerkwartier, Ondernemersvereniging Stadshart, Stichting Sphinxkwartier, Ondernemend Wyck, SAHOT, VEBM en Les Tables.
Verberne: "Lokaal aanbod en kwaliteitsmerken staan onder druk, terwijl dat een cruciaal onderdeel is van wie Maastricht is. Neem expliciete beleidsuitspraken op over het behoud en versterken van kleinschalig ondernemerschap, ambachtelijke functies en een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor het aantrekken van kwaliteitsmerken in het centrum. En beperk winkelaanbod, alleen gericht op toerisme."
Verberne gaat in op de Omgevingsvisie die aandacht vraagt voor balans in de binnenstad: "Het is goed dat we het horeca en retail goed in balans houden, heel belangrijk. Maar de kwaliteit van met name de winkels blijft hierbij nu nog onderbelicht."




