Inhoudsopgave
De omstreden sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht is voorlopig van de baan. Na onder meer verzet van Rover en TreinTramBus werd tijdens het commissiedebat Spoor in de Tweede Kamer besloten dat de brug voorlopig behouden blijft. Dat wordt gemeld op Rover.nl.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wilde de brug slopen omdat de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt definitief niet doorgaat. Rover kwam in het geweer omdat sloop een treinverbinding tussen beide steden voorgoed onmogelijk zou maken. Behalve Rover en haar Vlaamse evenknie TreinTramBus, maakte ook de Vlaamse overheid officieel bezwaar tegen sloop.
Een meerderheid in de Kamer wil de vitale verbinding niet afbreken, zo bleek vrijdag tijdens een 4,5 uur durend debat in de Troelstrazaal. Het ministerie moet eerst in gesprek met Rover en de betrokken vervoersbedrijven voordat er "onomkeerbare besluiten" worden genomen.
“Dit is een belangrijke overwinning voor de reiziger en de grensoverschrijdende bereikbaarheid,” reageert Rover-directeur Freek Bos op Rover.nl. “Het ministerie mag de deur naar de toekomst niet dichtgooien door kapitaalvernietiging te plegen op een brug die nota bene in 2010 nog voor 33 miljoen euro is gerenoveerd.”
Rover wijst erop dat de brug essentieel blijft als schakel in een toekomstige treinverbinding tussen Maastricht en Hasselt, als strategische reserve voor internationaal goederenvervoer en als vitale infrastructuur voor de regio. Samen met TreinTramBus werkt Rover aan een manifest voor de heropening van de spoorlijn vanaf 2035. Rover gaat het gesprek met het ministerie dan ook vol vertrouwen aan om deze verbinding voor de lange termijn veilig te stellen en de Euregio een duurzame toekomst per spoor te bieden.


