Doorgaan naar artikel

Pr-offensief Maastricht Airport: trap er niet in

Moldavië is het armste land van Europa. Vanaf deze winter vliegt Wizz Air drie keer per week naar de hoofdstad Chisinau vanaf Maastricht.

Inhoudsopgave

En jaar hoor.... daar zijn ze weer. De nieuwe vakantiebestemmingen van Maastricht Airport. Na het aanstaande vertrek van Corendon en Ryanair, die geen geloof en vertrouwen meer in de Limburgse luchthaven hebben, mag de Hongaarse prijsvechter Wizz Air het vanaf deze winter proberen.

Chisinau, wie kent het niet. Hoofdstad van de voormalige Sovjetrepubliek Moldavië, het armste land van Europa. Een deel van het land, de regio Transnistrië staat onder controle van pro-Russische separatisten. Uitgerekend dat land schijnt populair te zijn bij vakantiegangers uit onze regio. Tenminste, dat zegt Maastricht Airport. De luchthaven deed een uitvoerige marktanalyse en kwam tot de conclusie dat in de winter, makkelijk drie toestellen per week te vullen zijn met Limburgse vakantiegangers naar Oost-Europa en dan met name naar Moldavië, buurland van Oekraïne.

Tuzla
Diezelfde zorgvuldige marktanalyse wees uit dat ook Tuzla favoriet is bij ons Limburgers. Tuzla, hoofdstad van Bosnië en derde stad van Bosnië en Herzegovina, wordt deze winter twee keer per week aangedaan vanaf Maastricht Airport. Dat deze bestemming plots populair is, mag op zijn minst opvallend genoemd worden. Ruim anderhalf jaar geleden landde de eerste vlucht vanuit Tuzla, uitgevoerd door de Griekse luchtvaartmaatschappij Lumiwings op Maastricht Airport. Lumiwings kondigde aan twee keer per week naar Tuzla te gaan vliegen. Het was de enige rechtstreekse verbinding tussen Nederland en Bosnië en Herzegovina. Amper twee maanden later trok Lumiwings de stekker uit de lijndienst wegens te geringe belangstelling.

De eerste vlucht van Lumiwings in 2023 werd nog feestelijk gevierd. Foto: Beeldbank MAA.

De vraag is dan ook wat is er in anderhalf jaar tijd is veranderd dat een bestemming waar eerst geen hond naar toe wilde, nu opeens wel voldoende passagiers zou trekken om twee toestellen per week te vullen. Benieuwd naar de zorgvuldige marktanalyse die er nu aan vooraf is gegaan.

Succes
Het is een patroon bij de Limburgse luchthaven. Het binnenhalen van luchtvaartmaatschappijen die mogen proberen nieuwe bestemmingen tot een succes te maken. Maar als het al niet lukt om bestemmingen als Londen of Barcelona structureel te kunnen aanbieden, wat is dan de kans dat Chisinau, Tuzla, Katowice en het Roemeense Bucharest een blijvertje worden. De lijst met luchtvaartmaatschappijen die het geprobeerd hebben is lang net als het aantal bestemmingen.

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Al Hoceima
Ryanair probeerde Malta, Barcelona en Londen, Trade Air kondigde in 2021 aan twee keer per week naar Kosovo te vliegen. Corendon probeerde Ohrid in Noord-Macedonië en Hurghada in Egypte. Lumiwings mislukte met Tuzla en Komfly dacht met het Marokkaanse Al Hoceima geld te kunnen verdienen. "Een populaire bestemming" volgens Dean Boljuncic, die bij Maastricht Airport de opdracht heeft om luchtvaartmaatschappijen binnen te halen. We hebben er nooit meer iets van gehoord.

Zomerseizoen
Pegasus Airlines dan. Die probeerde in 2024 twee keer per week naar het Turkse Antalya te vliegen. Het bleef bij één zomerseizoen, want te weinig belangstelling. Ook Corendon sloeg 2024 Antalya over omdat passagiers liever vanuit luchthavens in België en Duitsland wilden vliegen.

Woonwijk
Maastricht Airport lijkt met een charme-offensief te zijn gestart nu in verkiezingstijd steeds vaker geluiden klinken om de luchthaven maar helemaal te sluiten of zoals Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA wil, de luchthaven transformeren tot woonwijk. Door een langjarig contract met Wizz Air af te sluiten wil de luchthaven laten zien dat het vliegveld in 2030 toekomstbestendig is. Maar contracten in de luchtvaart hebben geen enkele waarde als blijkt dat Wizz Air zijn toestellen niet vol krijgt. Dan vertrekt de prijsvechter net als Ryanair net zo gemakkelijk. Trap er dus niet in door meteen een ticket te kopen bij Wizz Air. Voor je het in de gaten hebt, gaat de vlucht naar Tuzla of Chisinau niet door en kun je achter je geld aan.

Tarieven
De focus op passagiersvluchten is sowieso vreemd, omdat er met vakantievluchten niet of nauwelijks iets te verdienen valt. De luchthaven gaf Ryanair speciale gunstige condities, maar toen de directie marktconforme tarieven ging vragen aan de Ieren, waren ze gevlogen. Directeur Joost Meijs van Maastricht Airport houdt vast aan de visie dat de luchthaven alleen kan overleven als er wordt ingezet op vrachtvluchten. En dat wordt met de luchthaven van Luik in de achtertuin, waar ook nog eens 24 uur per dag wordt gevlogen, nog lastiger dan in Maastricht 600.000 passagiers te laten vertrekken in 2030.

Elektrisch vliegen
Een andere troef van de luchthaven, waar we overigens niks meer van gehoord hebben was om van Maastricht Airport dé luchthaven te maken voor elektrisch vliegen. Er werd zelfs een proef gedaan met een ultralicht toestel dat 100 keer vloog tussen Beek, Luik en Aken. Er zou een evaluatie volgen, maar er is niets meer vernomen van het elektrisch vliegen. In een ambitieus plan was er zelfs sprake van honderdduizenden passagiers die vanuit Maastricht elektrisch zouden gaan vliegen in de toekomst.

Van een eerder plan om van Maastricht Airport een duurzame luchthaven met elektrische vliegtuigen te maken, is niets meer vernomen.
Timmermans wil vliegveld ombouwen tot woonwijk
GroenLinks-PvdA wil Maastricht Airport sluiten en veranderen in een woonwijk. Dat staat in hun verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in oktober. De krant het AD meldt dat de partij meerdere vliegvelden, onder ander het verliesmakende Maastricht Airport wil veranderen in woonwijken. Ook Rotterdam Airport kan in de visie van de
Maastricht Airport alleen nog open dankzij laffe politici
Maastricht Aachen Airport (MAA) is bedrijfseconomisch gezien al decennia failliet. Het vliegveld zal nooit meer rendabel worden, hoe zeer de directie ook beweert dat het ooit - nu dan toch in 2027 ! - goed gaat komen. Maastricht stopt jaarlijks 200.000 euro belastinggeld in de bodemloze put die vliegveld heet.
Verlies Maastricht Airport naar 11,5 miljoen euro
Maastricht Airport heeft in 2024 een verlies geleden van 11,5 miljoen euro. Een jaar eerder was het verlies 6,8 miljoen. Ook dit jaar verwacht de luchthaven nog verlies te lijden. Ondanks de al jarenlang aanhoudende miljoenenverliezen denkt de directie over twee jaar winst te gaan maken. Uit de
Toekomst Maastricht Airport is vracht, maar dat lukt nog niet
De nieuwe directeur van Maastricht Airport, Joost Meijs, wil dat de luchthaven in de toekomst draait op vrachtvervoer, maar het afgelopen jaar werd er zelfs minder vracht afgehandeld dan een jaar eerder toen de startbaan twee maanden buiten gebruik was. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De Limburgse luchthaven
Provincie ziet ze vliegen als het gaat om elektrisch vliegen
Het is een utopie om te denken dat Maastricht Airport binnen 25 jaar een rol van betekenis kan spelen als het gaat om elektrisch vliegen. De verwachting is dat het mogelijk tot 2080 duurt voordat er vliegtuigen op de markt zijn die met passagiers een redelijke afstand kunnen vliegen.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden