Inhoudsopgave
En jaar hoor.... daar zijn ze weer. De nieuwe vakantiebestemmingen van Maastricht Airport. Na het aanstaande vertrek van Corendon en Ryanair, die geen geloof en vertrouwen meer in de Limburgse luchthaven hebben, mag de Hongaarse prijsvechter Wizz Air het vanaf deze winter proberen.
Chisinau, wie kent het niet. Hoofdstad van de voormalige Sovjetrepubliek Moldavië, het armste land van Europa. Een deel van het land, de regio Transnistrië staat onder controle van pro-Russische separatisten. Uitgerekend dat land schijnt populair te zijn bij vakantiegangers uit onze regio. Tenminste, dat zegt Maastricht Airport. De luchthaven deed een uitvoerige marktanalyse en kwam tot de conclusie dat in de winter, makkelijk drie toestellen per week te vullen zijn met Limburgse vakantiegangers naar Oost-Europa en dan met name naar Moldavië, buurland van Oekraïne.
Tuzla
Diezelfde zorgvuldige marktanalyse wees uit dat ook Tuzla favoriet is bij ons Limburgers. Tuzla, hoofdstad van Bosnië en derde stad van Bosnië en Herzegovina, wordt deze winter twee keer per week aangedaan vanaf Maastricht Airport. Dat deze bestemming plots populair is, mag op zijn minst opvallend genoemd worden. Ruim anderhalf jaar geleden landde de eerste vlucht vanuit Tuzla, uitgevoerd door de Griekse luchtvaartmaatschappij Lumiwings op Maastricht Airport. Lumiwings kondigde aan twee keer per week naar Tuzla te gaan vliegen. Het was de enige rechtstreekse verbinding tussen Nederland en Bosnië en Herzegovina. Amper twee maanden later trok Lumiwings de stekker uit de lijndienst wegens te geringe belangstelling.

De vraag is dan ook wat is er in anderhalf jaar tijd is veranderd dat een bestemming waar eerst geen hond naar toe wilde, nu opeens wel voldoende passagiers zou trekken om twee toestellen per week te vullen. Benieuwd naar de zorgvuldige marktanalyse die er nu aan vooraf is gegaan.
Succes
Het is een patroon bij de Limburgse luchthaven. Het binnenhalen van luchtvaartmaatschappijen die mogen proberen nieuwe bestemmingen tot een succes te maken. Maar als het al niet lukt om bestemmingen als Londen of Barcelona structureel te kunnen aanbieden, wat is dan de kans dat Chisinau, Tuzla, Katowice en het Roemeense Bucharest een blijvertje worden. De lijst met luchtvaartmaatschappijen die het geprobeerd hebben is lang net als het aantal bestemmingen.

Al Hoceima
Ryanair probeerde Malta, Barcelona en Londen, Trade Air kondigde in 2021 aan twee keer per week naar Kosovo te vliegen. Corendon probeerde Ohrid in Noord-Macedonië en Hurghada in Egypte. Lumiwings mislukte met Tuzla en Komfly dacht met het Marokkaanse Al Hoceima geld te kunnen verdienen. "Een populaire bestemming" volgens Dean Boljuncic, die bij Maastricht Airport de opdracht heeft om luchtvaartmaatschappijen binnen te halen. We hebben er nooit meer iets van gehoord.
Zomerseizoen
Pegasus Airlines dan. Die probeerde in 2024 twee keer per week naar het Turkse Antalya te vliegen. Het bleef bij één zomerseizoen, want te weinig belangstelling. Ook Corendon sloeg 2024 Antalya over omdat passagiers liever vanuit luchthavens in België en Duitsland wilden vliegen.
Woonwijk
Maastricht Airport lijkt met een charme-offensief te zijn gestart nu in verkiezingstijd steeds vaker geluiden klinken om de luchthaven maar helemaal te sluiten of zoals Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA wil, de luchthaven transformeren tot woonwijk. Door een langjarig contract met Wizz Air af te sluiten wil de luchthaven laten zien dat het vliegveld in 2030 toekomstbestendig is. Maar contracten in de luchtvaart hebben geen enkele waarde als blijkt dat Wizz Air zijn toestellen niet vol krijgt. Dan vertrekt de prijsvechter net als Ryanair net zo gemakkelijk. Trap er dus niet in door meteen een ticket te kopen bij Wizz Air. Voor je het in de gaten hebt, gaat de vlucht naar Tuzla of Chisinau niet door en kun je achter je geld aan.
Tarieven
De focus op passagiersvluchten is sowieso vreemd, omdat er met vakantievluchten niet of nauwelijks iets te verdienen valt. De luchthaven gaf Ryanair speciale gunstige condities, maar toen de directie marktconforme tarieven ging vragen aan de Ieren, waren ze gevlogen. Directeur Joost Meijs van Maastricht Airport houdt vast aan de visie dat de luchthaven alleen kan overleven als er wordt ingezet op vrachtvluchten. En dat wordt met de luchthaven van Luik in de achtertuin, waar ook nog eens 24 uur per dag wordt gevlogen, nog lastiger dan in Maastricht 600.000 passagiers te laten vertrekken in 2030.
Elektrisch vliegen
Een andere troef van de luchthaven, waar we overigens niks meer van gehoord hebben was om van Maastricht Airport dé luchthaven te maken voor elektrisch vliegen. Er werd zelfs een proef gedaan met een ultralicht toestel dat 100 keer vloog tussen Beek, Luik en Aken. Er zou een evaluatie volgen, maar er is niets meer vernomen van het elektrisch vliegen. In een ambitieus plan was er zelfs sprake van honderdduizenden passagiers die vanuit Maastricht elektrisch zouden gaan vliegen in de toekomst.





