Inhoudsopgave
Limburg Centraal is het plan om in zes steden in Limburg bij en langs het station/spoor duizenden woningen, kantoren en andere voorzieningen te bouwen. Het college van Maastricht heeft, vooruitlopend op de afronding van de gebiedsvisie en ontwikkelstrategie, bij het Rijk al een voorstel van 80 miljoen euro ingediend. Daar was grote haast bij: de subsidieregeling van het Rijk om woningbouw te versnellen stond open tot afgelopen 31 augustus. Maastricht hoopt 26 miljoen van het rijk terug te krijgen. Dat is nu aan de raad meegedeeld.
De regeling waar het om gaat is de regeling ‘Woningbouw op Korte Termijn 2.0’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hiermee geeft het rijk geld voor infrastructuur- en mobiliteitsmaatregelen die nodig zijn om de bouw van woningen financieel haalbaar te maken. De hoop is zo de woningbouw in Nederland te versnellen.
De subsidieregeling heeft als deadline 31 augustus 2025. Daarom heeft het college besloten – vooruitlopend op de afronding van de gebiedsvisie en ontwikkelstrategie – een Maastrichtse propositie in te dienen. Onderdeel van deze propositie zijn de volgende vijf infrastructuurmaatregelen:
Verlengen van de Maasboulevard; Nieuwe wandel- en fietsbrug over de Maas; Loop- en fietsroute tussen station in de Groene Loper (inclusief openbare ruimte); Doortrekken van de Groene Loper tot op de Health Campus; Fietsstraat tussen station en Health Campus (via Bloemenweg).
Deze maatregelen maken woningen, voorzieningen en werkgelegenheid beter bereikbaar en dragen bij aan het gebruik van het openbaar vervoer, fietsen en lopen. De totale investering in deze vijf infrastructuurmaatregelen bedraagt 80,1 miljoen euro, de beoogde rijksbijdrage via deze regeling 26,2 miljoen euro.

