Doorgaan naar artikel

Steeds meer Maastrichtse ondernemers zetten stappen in zero-emissie vervoer

Harold van Aken van De Klussenbox

Inhoudsopgave

Sinds de invoering van de zero-emissiezone op 1 januari 2025 kiezen steeds meer Maastrichtse ondernemers voor duurzame alternatieven in hun logistiek. Waar de een overstapt op een elektrische bestelbus, Qarry of elektrische bakfiets, maken anderen gebruik van fietskoeriers of gebundelde leveringen via een stadshub. Met als doel: minder uitstoot, minder verkeersdrukte en een gezond, aantrekkelijk en veilig stadscentrum.

Zero-emissiezone
Maastricht behoort sinds begin 2025, samen met vijftien andere Nederlandse steden, tot de gemeenten met een zero-emissiezone (ZE-zone) voor stadslogistiek. Deze maatregel is het resultaat van jarenlange voorbereiding en nauwe samenwerking tussen gemeente, ondernemersorganisaties en vervoerders. Het doel is helder: schoner vervoer en minder ritten, wat bijdraagt aan een leefbare en toekomstbestendige stad.

Toegangsregels
Ondernemers die rijden met bestel- of vrachtauto’s op benzine, diesel, lpg of hybride aandrijving mogen niet langer zomaar het centrum in. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, moeten volledig zero-emissie zijn om toegang te krijgen tot de ZE-zone. Voor bestaande bestel- en vrachtauto’s met emissieklasse 5 of 6 geldt een overgangsregeling. Oudere voertuigen (emissieklasse 0 t/m 4 voor bestelauto’s en 0 t/m 5 voor vrachtauto’s) zijn sinds dit jaar niet meer toegestaan. 

De ZE-zone geldt uitsluitend voor bestel- en vrachtauto’s en dus niet voor andere voertuigen, zoals personenauto’s, taxi’s, autobussen en touringcars. Meer informatie en de kentekenchecker zijn te vinden op www.zesmaastricht.nl.

Gemeentelijke subsidie voor duurzame mobiliteit
Om de overstap naar emissievrij vervoer aantrekkelijker te maken, biedt de gemeente Maastricht een subsidieregeling voor MKB-ers en ZZP-ers. Ondernemers kunnen financiële ondersteuning aanvragen voor:

  • de zakelijke aanschaf of financial lease van een elektrische bestelbus of licht elektrisch voertuig (LEV);
  • de aanleg van laadinfrastructuur;
  • een abonnement op een logistieke hub of fietskoerier.

Ook landelijk bestaan er diverse subsidieregelingen om duurzame mobiliteit te stimuleren.

Laat je inspireren door lokale ondernemers
Steeds meer ondernemers in Maastricht laten zien dat verduurzaming loont. Zo koos Bram Coenen Schilderwerken voor een elektrische bus: “stil, zuinig en klaar voor de toekomst.”  NoLabel Interieur & Ontwerp werkt met Goederenhubs en bespaart zo ruimte én onnodige ritten de stad in. Apotheek Schoepp bezorgt efficiënt met fietskoeriers en Thuiszorg Groot Limburg zet een elektrische bus in voor cliëntenvervoer. Hun ervaringen laten zien: wie nu investeert in duurzaam vervoer, investeert in de toekomst van zijn bedrijf én van Maastricht.

Lees hun verhalen op maastrichtbereikbaar.nl/blijf-slim-zakendoen-de-zero-emissiezone-maastricht en ontdek hoe ook jij profiteert van de voordelen van slimme, duurzame mobiliteitsoplossingen.

Advies op maat
De overstap naar duurzaam vervoer is niet voor iedere ondernemer even makkelijk of vanzelfsprekend. Voor veel bedrijven vraagt verduurzaming om investeringen of aanpassingen in de bedrijfsvoering. Daarom biedt Zuid-Limburg Bereikbaar advies op maat: samen wordt gekeken naar haalbare stappen, slimme logistieke oplossingen en beschikbare subsidies. Wil je ook stappen zetten in zero-emissie vervoer en heb je vragen of behoefte aan advies? Dan staan de experts van Zuid-Limburg Bereikbaar voor je klaar, zodat jij je goed kan voorbereiden en de juiste stappen maakt.

>Ja, ik wil advies op maat

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden