Doorgaan naar artikel

Afhandeling tunnelschade stokt door ontbrekende stukken bewonersjurist

Beeld: RTV Maastricht

Inhoudsopgave

De gemeente Maastricht zegt bij herhaling bereid te zijn om de schadeclaims van bewoners in Heer, die verband houden met de aanleg van de Willem-Alexandertunnel, af te handelen. Maar er zit weinig schot in de zaak. Volgens het stadsbestuur loopt de afwikkeling vertraging op doordat de juridisch vertegenwoordiger van de bewoners noodzakelijke stukken en een onderbouwd schadevoorstel nog niet heeft aangeleverd.

Dat blijkt uit een recente raadsinformatiebrief waarin het college de stand van zaken toelicht. De kwestie sleept al jaren voort en betreft schade die volgens bewoners is ontstaan door bemalingswerkzaamheden tijdens de aanleg van de tunnel.

Volgens de gemeente is het contact met de juridisch vertegenwoordiger van de bewoners de afgelopen periode zelfs verder geïntensiveerd om tot een oplossing te komen. Het doel is om de zaak af te ronden via een vaststellingsovereenkomst, maar daarvoor ontbreekt volgens het college nog steeds essentiële informatie.

Van de negen adressen die onder meer de gemeente Maastricht hebben gedagvaard, zijn volgens de gemeente slechts vijf schaderapporten ontvangen. Bovendien beschrijven die rapporten uitsluitend de aard en omvang van de fysieke schade, maar bevatten zij geen financiële onderbouwing van de gevorderde schadevergoeding.

De stadsadvocaat zou de bewonersvertegenwoordiger daarom al eerder hebben gevraagd om naast de schaderapporten ook een onderbouwd voorstel voor schadevergoeding aan te leveren. Dat voorstel is volgens de gemeente tot op heden uitgebleven.

"Daardoor heeft de gemeente momenteel geen concreet en onderbouwd zicht op de hoogte van de actueel gevorderde schade", schrijft het college.

Om verdere vertraging te voorkomen, wil de gemeente de betrokken bewoners nu rechtstreeks aanschrijven. In die brief wordt uitgelegd welke informatie nog ontbreekt en wat nodig is om de zaak op korte termijn af te kunnen ronden. De gemeente vraagt bewoners om de benodigde gegevens aan hun juridisch vertegenwoordiger te verstrekken, zodat deze vervolgens met de stadsadvocaat kunnen worden gedeeld.

Het college benadrukt dat het dossier alleen zorgvuldig kan worden afgerond wanneer alle relevante stukken beschikbaar zijn. Ondanks de huidige vertraging zegt de gemeente zich te blijven inzetten om de kwestie af te sluiten. Het stadsbestuur verwacht binnen ongeveer twee maanden een duidelijker beeld te hebben van de verdere afwikkeling.

Grond onder deel woningen Heer blijft verzakken
De grond onder een deel van een aantal verzakte woningen in Heer blijft verzakken. Dat meldt het stadsbestuur op vragen van het CDA en 50PLUS over de rechtszaak die negen bewoners voeren tegen de gemeente. Hun huizen aan onder meer de Sint Josephstraat en Op de Was hebben forse schade
Raad in campagnestand: geld voor verzakte huizen Heer
Bewoners van verzakte huizen in Heer krijgen, na 14 jaar, ineens geld van de gemeente Maastricht. Het CDA voorop en alle andere partijen (op de VVD na) stonden in campagnestand. Gabriëlle Heine van het CDA: “We hebben in september 2025 al schriftelijk vragen gesteld over deze kwestie. Maar ik zal
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.00 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden