Inhoudsopgave
Stedebouwkundige en architect Jo Coenen en hoogleraar Luc Soete gaan meeschrijven aan scenario's voor het realiseren van ruim zevenduizend woningen in de spoorzone in Maastricht.
Coenen en Soete zijn grote voorstanders van het ondertunnelen van het hele spoorwegemplacement, a la de aanpak van de Groene Loper, om op het tunneldek dan een compleet nieuwe woonwijk te bouwen. Die nieuwbouw zou mede moeten zorgen voor de financiering van de dure ondertunneling. Ze lanceerden hun plan al weer een paar jaar geleden en ontwikkelden het steeds verder.
Dat plan Coenen/Soete wordt nu een van de scenario's die op papier moeten komen. De andere scenario's zijn allemaal veel minder vertrekkend: dan gaat het met name om het verbeteren van de dwarsverbindingen over en onder het spoor door middel van tunnels en of bruggen.
De wethouders John Aarts en Frans Bastiaens laten dat weten in een brief aan de gemeenteraad.
De passarel wordt voorlopig niet aangepakt. Eigenaar ProRail vindt de aanpak niet noodzakelijk: het verfraaien en verbreden van de passarel zou alleen een luxe-probleem oplossen. De passarel functioneert wat ProRail betreft voldoende en kan nog decennia mee.




