Doorgaan naar artikel

College demonteert nu zelf maar blue zone onzin Maastricht

50PLUS wilde een verkenning naar de haalbaarheid van een blue zone in Maastricht...

Inhoudsopgave

Maastricht Marketing onder leiding van Leontien Mees liet het absolute onzin-idee van Maastricht als zesde blue zone in de wereld toevertrouwen aan het papier. En recent stelde 50PLUS de hilarische vraag aan het college: "Is het college bereid om samen met woningcorporaties, zorginstellingen en burgerinitiatieven een verkenning te starten naar de haalbaarheid van een ‘blue zone’ in Maastricht?"

OPINIE

Hilarisch, want wie zich even verdiept in de wereld van de blue zones, ziet dat Maastricht daar nooit, never, nie, jamais aan zal voldoen. In de allerverste verte niet. Het is zoiets als vragen wanneer Arriva dan eindelijk vanuit Maastricht rechtstreeks naar Mars gaat.

Netflix heeft een documentaire gemaakt over de vijf blue zones in de wereld. Het zijn gebieden waar het aantal 100plussers per 10.000 inwoners significant hoger is dan in de rest van de wereld. De naam is te danken aan een Italiaanse arts die met een pen voor elke 100-jarige op de kaart van Italië een blauw puntje zette. En toen zag hij de eerste 'blue zone'.

Wat de vijf blue zones volgens de documentaire van Netflix gemeen hebben, is dat ze allemaal in een mild mediterraan klimaat liggen, allemaal dicht bij het water. In alle vijf de blue zones is er sprake van steile gebieden, waar bewoners dagelijks veel hoogteverschil moeten overwinnen. Er is sprake van veel gemeenschapszin en sterke familiebanden, waar iedereen op elkaar let en iedereen mee aanschuift voor het eten. Er is sprake van veel fysieke arbeid en van werk dat mensen veel betekenis geeft. Voorts is het voedsel afkomstig uit de eigen omgeving, mensen eten gezond. Stress is afwezig, mensen zijn gelukkig. De blue zone die in Amerika ligt, is niet langer een blue zone. Reden: Mc Donald's en andere fast foodketens hebben de jeugd weten te bereiken.

50PLUS moet natuurlijk gedacht hebben dat als we even een 'blue zone' van Maastricht zouden maken, het kiezerspotentieel vanzelf verdubbelt. Vandaar de vraag of de haalbaarheid even onderzocht kan worden.

Het college maakt nu zelf een einde aan de hele onzin-discussie om van Maastricht de zesde blue zone te maken. Het college rekent niet alleen af met 50PLUS, maar ook met de quatsch in het rapport van Maastricht Marketing. Directeur Leontien Mees van die marketingclub kreeg overigens van de stad bij haar vertrek wel nog het Teken van Verdienste.

Dat demonteren van de blue zone gaat overigens nog in diplomatieke bewoordingen. Dat gaat zo: "De tot nu toe op de wereld geïdentificeerde blue zones zijn vaak geïsoleerde gebieden gekenmerkt door een traditionele levensstijl met veel fysieke activiteit, hechte sociale banden en lokaal geproduceerde voeding. Bewoners in deze gebieden zouden langer, gezonder en gelukkiger leven dan waar ook ter wereld. Het is daarmee de vraag of een blue zone ook in andere gebieden, bijvoorbeeld Maastricht, ontwikkeld zou kunnen worden (vetgedrukt, red.) Desalniettemin: het is zeker nastrevenswaardig om samen met zorgpartijen, woningcorporaties, de gemeente en bewoners te werken aan een gemeenschap die langer, gezonder en gelukkiger leeft."

Merk Maastricht is vooral heleboel marketing blabla
Eens in de zoveel jaar gaat het merk Maastricht op de schop. Een reclamebureau mag in opdracht van Maastricht Marketing (je zou toch zeggen dat juist Maastricht Marketing verstand heeft van het merk Maastricht) aan de slag om het merk weer eens op te frissen.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden