Inhoudsopgave
Met een klein team, een groot netwerk en een stevige ambitie heeft Centrummanagement Maastricht zich in 2025 ingezet voor een duurzaam, aantrekkelijk en economisch vitaal centrum. De bereikte resultaten werden maandag aan de gemeenteraad van Maastricht toegezonden.
Directeur-bestuurder Astrid Verberne laat in de brief weten de raad graag te informeren over de belangrijkste resultaten en activiteiten van Centrummanagement Maastricht in het afgelopen jaar. "Aanleiding hiervoor is dat in de praktijk niet altijd even zichtbaar is welke rol CMM vervult en welke bijdrage wij leveren aan de ontwikkeling, vitaliteit en toekomstbestendigheid van de binnenstad. Graag neem ik u mee langs de belangrijkste resultaten."
Excellent ondernemerschap versterken
Wij hebben ondernemers ondersteund in kwaliteit, innovatie en duurzaamheid, onder meer door:
· Lancering van de Digitwin die de bewegingen in en tussen de vijf kwartieren in kaart brengt, waardoor we meer weten en inzicht hebben in het functioneren van de binnenstad dan ooit tevoren.
· Organisatie van de eerste acquisitielunch voor nieuwe kwaliteitsmerken en Retail ondernemers, die we (pro-)actief verbinden met leegstand.
· Zichtbaarheid voor 130 Lokale Helden die duurzaam ondernemen en een inspiratiebron zijn voor collega ondernemers.
· 101 deelnemende ondernemers aan de TEFAF-etalageroute i.s.m. de kunstacademie en lokale kunstenaars, waarmee we (jonge) kunstenaars een podium geven, kunst via de etalages van ondernemers toegankelijk maken voor iedereen en de rode loper uitleggen voor TEFAF in de binnenstad.
· 200 aangesloten ondernemers bij het Energie Collectief Ondernemers Maastricht (ECOM) in samenwerking met het Maastrichtse energiebedrijf ‘NieuweStroom’, gevestigd in het Eiffel gebouw. Ondernemers in Maastricht krijgen een collectiviteitskorting en een aantrekkelijke prijs voor een duurzaamheidsscan en verduurzamingsmaatregelen.
· Meer dan 8.000 views voor de film ‘Koelste stad van Nederland’, waarmee vergroening nadrukkelijker op de politieke agenda is geplaatst, tegen hittestress.https://www.youtube.com/watch?v=Cjtu_zxYQBY
Ruimte om te ondernemen verbeteren
Samen met ondernemers en de gemeente hebben wij gewerkt aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte en een toekomstgericht centrum, onder andere via:
· De organisatie van de sfeerverlichting in de winterperiode. Dit is een jaarrond project. De opbouw start in september; tijdens de herfstvakantie worden de eerste lampjes ontstoken en na de Sinterklaasintocht is de verlichting volledig operationeel. Gedurende het winterseizoen zijn wij dagelijks beschikbaar voor ondernemers m.b.t. uiteenlopende vraagstukken rondom beheer en onderhoud, i.s.m. de leverancier van de sfeerverlichting. In januari volgt een gezamenlijke evaluatie met deze leverancier en de ondernemersverenigingen, waarna we in februari - na carnaval - starten met optimalisaties en eventuele nieuwe ontwerpen voor het volgende seizoen, die we voor de zomer gereed moeten zijn.
· Het collegeakkoord voor de sfeergebieden Stokstraatkwartier en Jekerkwartier
· Het startsein voor vergroening van het Stokstraatkwartier
· De lancering van het CMM Groeigoedfonds waarmee we vergroening verder gaan aanjagen, onder andere met een kweekbos.
· Een groencertificaat van 61.000 kWh voor de sfeerverlichting, ism NieuweStroom.
· Een inspiratiedocument voor het gebied Markt–Maas, ontwikkeld samen met ondernemers, inwoners, pandeigenaren en de gemeente.
Samenwerken in een ondernemende community
Het versterken van de organisatiegraad en onderlinge verbinding is een belangrijke pijler van CMM. In 2024 resulteerde dit onder meer in:
· Nieuwe besturen voor de ondernemersverenigingen Jekerkwartier en Stadshart.
· De start van het grote-ketens-overleg met 30 deelnemers en een vaste plek in het Binnenstad Ondernemers Collectief (BOC).
· Structurele sessies met de Stadsheren en -dames, onze ogen en oren in de straten van het centrum.
· 30 welkomstpakketten voor nieuwe ondernemers, waarmee we hen on-boarden, welkom heten, verbinden met belangrijke stakeholders en zo wegwijs maken in de stad.
· Een verdubbeling naar 955 actieve gebruikers van de CMM-app, het in 2024 gelanceerde intranet van CMM voor ondernemend Maastricht.
· Het jaarlijkse CMM Symposium met meer dan 250 deelnemers, tafelsessies, inspirerende sprekers, updates van CMM en tijd om te netwerken.
· Het platform van CMM: Maastricht Stad: 10 podcasts, 10 nieuwsbrieven, 2 magazines, 8 masterclasses.
· De ontwikkeling van het idee ‘Straat aan Tafel’, waarvoor inwoners en ondernemers gaan samenwerken.
Vraag en aanbod van talent verbinden
Om de arbeidsmarkt in de binnenstad te versterken, hebben wij ingezet op samenwerking en vernieuwing, onder andere via:
· De pilot MyMaastricht, in samenwerking met Universiteit Maastricht.
· Ophaalsessies met Provincie Limburg, gemeente Maastricht, Werkcentrum Zuid-Limburg, VISTA, Universiteit Maastricht en ondernemersverenigingen.
Actieve lobby voor de stem van de ondernemer
CMM heeft zich ook in 2025 nadrukkelijk ingezet als belangenbehartiger van het centrum en haar ondernemers, onder meer door:
· Het creëren van draagvlak onder horeca en retail voor de pilot Autoluw Wyck.
· In kaart brengen van de behoeften van ondernemers en de organisatie van het Politiek Café en koffiemomenten voor alle fracties, ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.
· Structurele aandacht voor vergroening, bereikbaarheid, kwaliteit van de openbare ruimte, balans horeca & retail, en het vestigingsklimaat.
· Deelname aan de jury van de Maastricht Awards, met aandacht voor ondernemerschap en drie trotse winnaars.
Al deze resultaten zijn tot stand gekomen dankzij intensieve samenwerking tussen alle ondernemers, ondernemersverenigingen, partners, Stadsheren en -dames, collega’s van de gemeente, Maastricht Marketing, Maastricht Convention Bureau, buurtnetwerken en iedereen die zich samen met Centrummanagement Maastricht inzet voor het centrum, de kurk waarop de stad drijft. Daarbij is het goed om te benadrukken dat deze resultaten tot stand zijn gekomen met een kleine, slagvaardige organisatie, waarin medewerkers werkzaam zijn binnen relatief bescheiden loonschalen. Een aanzienlijk deel van het beschikbare budget wordt bewust ingezet voor materiële en zichtbare investeringen in het centrum, zoals de sfeerverlichting, en niet voor de organisatiekosten als zodanig.
Daarnaast wordt de inzet van publieke middelen versterkt door financiële bijdragen van ondernemers en sponsoring door bedrijven, waarmee het gezamenlijke karakter van Centrummanagement Maastricht wordt onderstreept: een samenwerking waarin gemeente en ondernemers samen investeren in een aantrekkelijk, leefbaar en economisch vitaal centrum.
