Inhoudsopgave
Het ondernemen zit Giscard Hamers (26) in het bloed. Hij is met twee vrienden het bedrijf Basisnoodpakket.com begonnen. "We zagen dat de overheid noodpakketten adviseert. Thuis zag ik dat mam jodiumpillen kocht en toch wat water insloeg. Dat zette me aan het denken. De bestaande pakketten werden aangeboden voor meestal tussen de 100 en 150 euro. Bij ons kost een goed geselecteerd, getest en compleet pakket 60 euro, inclusief verzendkosten van de doos."
Giscard is een ras-ondernemer. Vallen en opstaan. En al een klein 'bedrijfje' verkocht. Al ruim voor zijn studententijd begonnen met een bijbaan in de Gouverneur. Eerst afwasser, daarna achter de bar, vervolgens oberen. Jaren had hij bij de Postcodeloterij een bijbaantje bij klantenservice. "Daar leer je ook heel veel van", zegt hij.
Honden en katten
Zijn eerste bedrijfje in zijn studententijd was een site voor honden- en kattenspullen. "Met een huisgenoot zochten we naar een niche in de markt. We richtten een bedrijfje op, schreven ons in bij de Kamer van Koophandel, kregen een btw-nummer en een zakelijke rekening. We bouwden de website en wilden ervaring opdoen met dropshippen: zelf de website faciliteren, maar de spullen rechtstreeks van leverancier bij de klant laten bezorgen. Het werd helemaal niks. We hadden geen traffic. Niemand kwam naar de site. Ik had eerlijk gezegd zelf ook helemaal niks met huisdieren." Hij moet er achteraf zelf om lachen. "Het heeft alleen maar geld gekost. Geld dat ik met bijbaantjes verdiende. Maar ik heb ontzettend veel geleerd."
Mr. Mancaving
Zijn tweede onderneming werd wel een succes. Op Instagram begon hij met twee vrienden Mr.Mancaving. "De eerste weken als we elke dag refreshten, hadden we er weer één of twee volgers bij. Het idee was om alles wat met mancaves te maken had te verzamelen op ons account. Op een gegeven moment ging het aantal volgers spectaculair omhoog. We gingen viral en stegen tot 280.000 volgers. We verdienden geld aan adverteerders. Zo hadden we een Amerikaans bedrijf dat pooltafels leverde als grotere adverteerder. Per 10.000 volgers erbij stegen de tarieven mee. Uiteindelijk heeft een Engelsman Mr. Mancaving gekocht. Hoe we de internationale contracten over de verkoop hebben opgesteld? Via ChatGPT." De Engelsman heeft driekwart van de koopsom inmiddels betaald. Het andere kwart volgt in maandbetalingen. En dat gaat goed.
Basisnoodpakket
Giscard die regelmatig van Amsterdam naar 'huis' in Maastricht komt, zag het idee voor een volgend bedrijf thuis. "De overheid adviseert iedereen een noodpakket in huis te hebben. Toen zag ik dat mam ook jodiumpillen en toch wat water kocht. Maar de noodradio's waren uitverkocht. Niet aan te slepen. We zagen dat de pakketten in de markt 100 tot 150 euro kosten. Dat vonden we nogal veel. Met twee vrienden ben ik onderzoek gaan doen. Wat heb je nu echt nodig volgens de overheid en wat kosten al die spullen als je ze groter inkoopt. We hebben marktonderzoek gedaan. Vervolgens voor een paar duizend euro spullen gekocht en zelf getest. En toen zijn we een pakket gaan samenstellen. De prijsopbouw is heel simpel: we hebben een inkoopprijs en daar hebben we een kleine marge op gezet. Voor 60 euro inclusief gratis verzending, die ons per doos al 6 euro kost. Onze radio alleen al ligt nu ook bij de ANWB voor 35 euro. Bij ons krijg je voor iets meer het hele basisnoodpakket."
Flyeren
De marketing begon met het verdelen van 3000 flyers in Amsterdam-Zuid. Giscard: "Dat leverde bestellingen op maar ook een brief van de gemeente. Flyeren was verboden. Als ze nog flyers zouden vinden van ons, kregen we een boete van 5000 euro per flyer. Dat hebben we maar niet geriskeerd. Wel hebben we een kleine advertentie gezet in een wijkblad in Amsterdam-Zuid. De redactie schreef een artikel over ons initiatief. Daarna begonnen de bestellingen binnen te druppelen. We bekijken nu weer de volgende stappen."
Fiets
Het bedrijfje heet ook Basisnoodpakket. En de website heeft een .com adres. "We pakken alle dozen zelf in op een zolderkamer in Amsterdam. In Amsterdam brengen we pakketten zelf rond op de fiets om kosten te besparen. En toevallig genoeg passen er precies drie dozen in een pizza-bezorgtas. Buiten Amsterdam verzorgt PostNL onze bezorging."
Fluitje
De gedachte achter het pakket is dat er thuis drie dagen mee kunt overleven. "Wat heb je nodig als de stroom uitvalt, je geen stromend water meer hebt en ook internet eruit ligt? We hebben bijvoorbeeld twee kaarsen die 24 uur per stuk branden. Genoeg voor twee dagen, want je zult ook slapen. Er is een noodradio, handopwindbaar, die tevens dienst kan doen als powerbank. Er is een opvouwbare jerrycan van 10 liter met een aantal waterzuiveringstabletten. Er is een fluitje, voor als je onder het puin zou liggen. Hygiënespullen. En zo zit de hele doos die je thuis in een kast kunt zetten, vol met bruikbare artikelen.
Plastic
Wat er niet in zit is bijvoorbeeld eten. Giscard: "Je kunt er wel eten instoppen, maar dat is toch persoonlijk. We hebben repen chocolade getest van de leverancier van het Duitse leger. Die zitten vol met energie, zijn vijftien jaar goed omdat ze goed gevacumeerd zijn. Maar het smaakt naar plastic. En natuurlijk zit er geen cash geld in, dat je wel in huis moet hebben."
Concurrentie
Bang dat grote partijen Basisnoodpakket meteen uit de markt drukken, heeft Giscard niet. "Je hebt altijd concurrentie. Je moet je onderscheiden door een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Daar is altijd markt voor. We focussen ons nu op dit product, hebben zelf lage kosten en hoeven dus ook niet de hoofdprijs te vragen. Dat willlen we ook niet. We weten inmiddels dat vooral wat oudere mensen onze klanten zijn. Die zijn toch wat meer bezig met voorbereiding op een mogelijke crisis. Die willen we ook gewoon een betaalbaar pakket kunnen bieden."
ABN Amro
Giscard hoeft niet te leven van Basisnoodpakket. Zijn schoolcarrière is een rechte streep naar een uitstekende baan. Van de basisschool Petrus & Paulus in Wolder en het Sint-Maartenscollege naar de VU in Amsterdam, voor een studie bedrijfskunde en een master in 'finance'. Na een talentship-programma nu in dienst van het pensioenfonds van ABN AMRO, waar hij als accountant werkt bij de afdeling beleggingen.
Droom
Zoals hij altijd al gedaan heeft: hij doet overal ervaring op die hem als ondernemer weer sterker maakt. En altijd die ondernemersdroom. "Waar ik van droom als ik echt heel groot zou mogen denken? Zelf een beleggingsfonds beginnen voor mensen die met een paar duizend euro kunnen instappen. Uit mijn studie en uit eigen ervaring weet ik dat veel kleine beleggers veel te emotioneel reageren op beurskoersen. Je moet rationeel blijven denken, ook als er een stevige crisis is. Je weet dat er elke vijf jaar zo ongeveer een mini-crash is. De dotcom-bubbel spatte uiteen. De bankencrisis. Corona. De oorlog tegen Oekraïne. De tarievenoorlog van Trump. Steeds kreeg de beurs een optater. De tarievenoorlog zag ik aankomen. Mam en pap adviseer ik. Dat gaat eigenlijk best goed."
Wie een basisnoodpakket wil bestellen en Giscard op weg wil helpen met zijn onderneming: klik hier.
