Inhoudsopgave
Jeroen Pans gooit het roer om: terug naar de basis als het gaat om winkelen. En voor Pans is die basis: Luisteren naar wat de klant wil, hem of haar adviseren en samen op zoek naar de beste oplossing. Pans heeft "helemaal niks" met internetshoppers. "Heel veel vragen hebben ze, en als je ze eenmaal hebt geholpen, bestellen ze het vaak ook nog elders. Daar ben ik echt klaar mee. Al die tijd die ik daaraan kwijt ben, kan ik veel beter besteden."
Pans gaat zijn winkelruimte drastisch verkleinen van 3000 vierkante meter over drie etages naar 1000 vierkante meter op de begane grond. En dat brengt nog een aantal voordelen met zich mee. "De winkel is nu letterlijk veel overzichtelijker, waardoor je minder personeel nodig hebt. Dat past in deze tijd waarin goed personeel vinden gewoon lastig is. En heb je intern iemand opgeleid, dan kan zo iemand zo maar weggekocht worden door een concurrent."
Een ander voordeel is dat Pans nu geen extern magazijn meer hoeft te huren, maar daarvoor de tweede en derde etage gaat gebruiken. Pans: "Op de eerste verdieping houden we nog steeds een forse winkel open. Voldoende groot om het beste van ons hele assortiment te laten zien. En nog beter: we kunnen iedereen op de begane grond beter van dienst zijn, omdat we onze klanten als het ware selecteren door niet langer de internetshoppers te faciliteren. Aandacht voor het persoonlijke gesprek, voor kwaliteit in plaats van kwaliteit. Een winkel zoals een winkel bedoeld is."

