Doorgaan naar artikel

Concurrentie nekte Maison Louis

Voor de opening van de zaak in de Havenstraat werd de winkel nog voor 300.000 euro verbouwd.

Inhoudsopgave

Maison Louis leek een modezaak die het eeuwige leven had. Bijna anderhalve eeuw een instituut in Maastricht. Toch ging het mis, omdat niet werd ingespeeld op de toegenomen concurrentie en de veranderende modebehoefte.

De herenmodezaak die in 1879 werd opgericht had de laatste vier jaar te maken met een dalende omzet en oplopende verliezen. Maison Louis zat tot 2023 in de Stokstraat en kon tijdens COVID profiteren van een aanzienlijk lagere huur. Toen het pand werd verkocht en de huur weer werd verhoogd, kon eigenaar Richard Colson de hogere huurprijs niet dragen en werd gezocht naar een nieuw pand. Dat werd gevonden in de Havenstraat, waar eerst een flinke verbouwing werd gedaan voor een bedrag van 300.000 euro. Maison Louis stond er toen al niet florissant bij, want het bedrijf leed in 2023 een verlies van meer dan een ton. Ook in 2024, het jaar dat de zaak in de Havenstraat openging was het verlies meer dan een ton.

Klassieke mode
Maison Louis maakte begin 2024 weliswaar een vliegende start, maar de concurrentie zat niet stil. Meerdere modezaken in hetzelfde segment als Maison Louis vestigden zich in Maastricht. Modezaken met een casual chique segment en minder klassieke mode waar Maison Louis om bekend stond. De vaste klant van Maison Louis had ook meer belangstelling voor casual chique en kon kiezen uit meerdere modezaken. Daar kwam nog bij dat de oudere doelgroep met belangstelling voor klassieke mode afnam en dat het verlies van deze klanten niet gecompenseerd kon worden met aanwas van nieuwe klanten.

Kantelpunt is het jaar 2025. Vanaf dat jaar werd het stil in de zaak. Een relatief groot deel van de zomercollectie bleef onverkocht en intussen werd de voorraad wintercollectie van 2025 uitgeleverd en dat zorgde voor financiële problemen, terwijl de vooruitzichten niet verbeterden.

Toekomstperspectief
Maison Louis werd daarnaast ook nog geconfronteerd met het feit dat veel merken rechtstreeks aan de klant verkopen, online, maar ook via eigen winkels. Maison Louis moest concurreren met haar eigen leveranciers. Vlak voor het faillissement werd het toekomstperspectief onderzocht. De conclusie was dat Maison Louis in haar huidige vorm niet levensvatbaar was. Er was 26% meer omzet nodig en twee van de zeven personeelsleden zouden ontslagen moeten worden om de boel overeind te houden. Dat scenario was niet realistisch en het faillissement werd aangevraagd en op 25 november uitgesproken. Tot aan de datum faillissement was de omzet teruggelopen tot 796.000 euro en het verlies toegenomen naar 159.000 euro.

Uitverkoop
In overleg met de Rabobank kon Maison Louis zaterdag 13 december met de uitverkoop van de collectie starten. Komende zaterdagen zondag zal de zaak voor de laatste keer sinds de opening in 1870 open zijn. De fiscus vordert nog 201.000 euro van Maison Louis. Andere crediteuren, zoals leveranciers, het pensioenfonds en de websitebouwer, vorderen samen nog 210.000 euro. Een doorstart komt er hoogstwaarschijnlijk niet.

Maison Louis heeft het niet gered
De bekendste herenmodezaak van Maastricht heeft na 146 jaar de deuren gesloten. Het bedrijf vraagt zelf het faillissement aan, omdat de modewereld dusdanig is veranderd dat er voor Maison Louis niets meer valt te verdienen. De deuren zijn per direct gesloten. Eigenaar Richard Colson zegt tegenover De Limburger dat de
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.00 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden