Inhoudsopgave
Het adviesbureau Hypercube Business Innovation BV van Pieter Nieuwenhuis gaat in een gezamenlijke opdracht van de gemeente en MVV kijken welke opties er zijn om van De Geusselt een stadion te maken dat én bij de tijd is én MVV in staat stelt om door te groeien naar een financieel en sportief gezonde club.
Nieuwenhuis heeft in Nederland en in Europa een lange staat van dienst als het aankomt op het economisch doorrekenen van de businesscase van voetbalstadions, op de financiering daarvan, op de economische potentie van het verzorgingsgebied van een voetbalclub (hoeveel sponsorgeld kun je ophalen?) en op de vertaling van alle inkomsten naar de sportieve verwachting die je dan mag hebben: "Munten is punten", luidt zijn gevleugelde uitspraak.

De gemeente en MVV hebben in een meervoudige aanbesteding naar een externe expert gezocht die het onderzoek naar de Geusselt en mogelijk ook een nieuw stadion voor zijn rekening kan nemen.
Voor MVV is Pieter Nieuwenhuis bepaald geen onbekende. Hij speelde bij de redding van MVV door het Maastricht Collectief - vanaf begin 2024 - een belangrijke adviserende rol op de achtergrond. Hij dacht mee over de toekomstige financiële mogelijkheden van de club. In een onderzoek dat hij al eens eerder deed, kwam naar voren dat de huidige plek van het Geusseltstadion voor MVV een uitstekende plek is, gelet op de bezoekersstromen. Nu gaat hij in opdracht van de gemeente en MVV een haalbaarheidsstudie opstellen voor een nieuwe of vernieuwde Geusselt.
Probleem bij het huidige stadion De Geusselt is dat de eigendomsverhoudingen zeer complex zijn. Met name de Canadese investeerder Bryant is voor MVV een sta-in-de-weg, nu die alle kantoren in het stadion verhuurt en MVV bijvoorbeeld de businessruimte bij Bryant huurt voor een stevige prijs. Bryant verhuurt ook de kantoorruimtes waar twee businessclubs bij thuiswedstrijden vertoeven. Pieter Nieuwenhuis heeft in het verleden al gewezen op de zeer gebrekkige mogelijkheden die De Geusselt voor MVV heeft om extra sponsorinkomsten aan te trekken.
De gemeente zal het resultaat van de studie van Hypercube voor het einde van het jaar terugkoppelen aan de gemeenteraad.
In de begroting voor 2026 is aangekondigd dat voor de renovatie van het stadion zes tot zeven miljoen euro beschikbaar is. Daarmee sluit de gemeente precies aan bij een eerdere schatting die Hypercube maakte van de opties die er voorliggen in Maastricht (zie onderstaand kader).

Hypercube steltde vorig jaar al de hamvraag. "Welke koers kiezen de club en de gemeente? De maatschappelijke functie van een betaald voetbalclub reikt verder dan de poorten van een stadion. Het is deze bredere rol van MVV in de stad en in de regio die bijdraagt aan het keuzevraagstuk dat nu voorligt."
Onderstaand een overzicht van de klanten van Hypercube.






