Inhoudsopgave
Wel de lusten, niet de lasten. Dat is de indruk die Maastricht geeft als je jaarlijks 4,3 miljoen dagjesmensen naar je stad haalt, maar geen openbare toiletten hebt voor de toeristen die vaak na een lange auto- of busreis in Maastricht arriveren.
Met een rapportcijfer van 2,5 bungelt de stad, die dit jaar werd uitgeroepen tot meest populaire bestemming van het land ver onderaan in de lijst toiletvriendelijke gemeenten. Officieel heeft de gemeente wel openbare toiletten, maar dat zijn de sanitaire voorzieningen in gemeentelijke gebouwen of de toiletten van een paar horecazaken die hun toiletten openstellen voor iedereen. Het gaat in Maastricht om 9 locaties, die alleen tijdens openingstijden beschikbaar zijn.
Openbare toiletten zijn er op het Station, de Q-parkeergarage Vrijthof, Centre Céramique, Mosae Forum en in vijf horecazaken: Coffee Lovers Plein 1992, De Poshoorn, 't Piepenhoes, Pieke Potloed en Café Forum.
Dagelijks komen toeristenbussen naar de stad, zeker in de komende decembermaand. De bezoekers worden gedropt op de Maasboulevard. Wie na de busreis naar een toilet moet, zoekt het maar uit. Bij de busstop zijn geen voorzieningen.
Een lezer van De Nieuwe Ster, net terug uit Parijs moest van hart hoe het ook anders kan. Maastricht vergelijkt zich graag met grote steden. Maastricht Marketing kwam vorig jaar zelfs met de slogan 'Most intimate metropolis on earth', maar dan wel een wereldstad zonder voldoende openbare toiletten.

Parijs is wel een metropool. De stad telt 750 gratis openbare toiletten voor twee miljoen mensen. Nederland heeft 700 openbare toiletten voor 18 miljoen mensen. De nieuwste Parijse toiletten zijn rolstoelvriendelijk, gratis met een drinkwaterfontein aan de buitenkant en een urinoir aan de achterkant, waardoor de toiletten door meerdere mensen gebruikt kunnen worden.
Tv-programma
Openbare toiletten zijn niet goedkoop, niet alleen door de aanleg, maar ook door het jaarlijks onderhoud en schoonmaken. Precies om die reden verdween het openbare toilet bij het stadspark. Maar mag een stad die 4,3 miljoen toeristen per jaar ontvangt ook de toiletvoorzieningen hebben die passen bij die stroom bezoekers? Als een stad 100.000 euro voor een tv-programma van één uur subsidieert zou het fijn zijn als de 1500 bezoekers die bij de opnames aanwezig zijn naar een openbaar toilet kunnen.
