Doorgaan naar artikel

Sluit je aan bij de snelst groeiende krant van Maastricht

De Nieuwe Ster bestaat uit drie journalisten/eigenaren: Peter Eberson, Maurice Ubags en Maurice van der Linden.

Inhoudsopgave

Beste lezers,

We praten jullie graag bij over 1 maand De Nieuwe Ster. Op 1 maart werd De Nieuwe Ster geboren en om met het belangrijkste nieuws te beginnen… we groeien hard. Vandaag passeren we de grens van 3.000 abonnees (!) Dat is een ongelooflijk aantal.

Voorbereidingen
We geloven het zelf bijna niet, maar het staat er zwart op wit. In de voorbereidingen van De Nieuwe Ster zijn we uitgegaan van 10.000 abonnees aan het eind van dit jaar. Dat we binnen vier weken al 3.000 abonnees hebben is natuurlijk fantastisch. Heel veel dank aan alle inschrijvers. Het betekent dat we op de goede weg zijn met gratis, goede journalistieke verhalen over Maastricht.

Gratis
Over dat gratis nog het volgende, want een bekende uitspraak is dat alleen de zon voor niks op gaat en ook weer onder. We krijgen vragen over ons verdienmodel. Hoe zit dat eigenlijk bij jullie? Dat leggen we graag uit.

Kringloopwinkels
Om te beginnen zijn we een klein bedrijf. Heel klein. De Nieuwe Ster telt drie vaste medewerkers. We hebben geen groot, duur kantoor. De inrichting komt van lokale kringloopwinkels en we hebben geen lease-auto’s. Boterhammen smeren we zelf want een bedrijfsrestaurant kennen we niet en van bezoekers verwachten we een goede conditie, want we zitten op een zolder en een lift ontbreekt. Wat we wel hebben is goede koffie en Oscar, onze waakhond van de democratie (intern en extern).

Een kantoor vol kringloopspullen.

Inkomsten
Wat we ook hebben... goede journalisten. Met heel veel ervaring in lokale journalistiek. Die journalisten zijn tevens de eigenaren van het bedrijf, dus hun betrokkenheid is heel groot. We willen een goede gratis krant maken voor Maastricht. Hoe we dan geld verdienen? Uiteindelijk komen onze inkomsten uit de verkoop van advertenties. We denken dat een goede krant de moeite waard is voor de lokale ondernemer om in te adverteren. Onze prioriteit ligt de komende maanden op het maken van een heel goede krant met veel lezers. En dat lukt al aardig, want naast onze 3.000 abonnees hebben we de afgelopen vier weken zo’n 15.000 lezers begroet, die onze site regelmatig bezoeken.

Notaris
Wat we merken is dat die lezers erg geïnteresseerd zijn in wat in de stad gebeurt. Er is een bovengemiddelde interesse in verhalen over de historie van Maastricht. We hebben een paar free-lancers die voor ons verhalen maken. Elke zaterdag publiceert notaris Stefan Vrancken amusante verhalen uit het verleden. Ook de wekelijkse verhalen die Jan Janssen in het Maastrichts dialect schrijft kunnen op veel sympathie van de lezers rekenen en Karlijn van der Graaf schrijft voor De Nieuwe Ster pakkende In Memoriams.

Commotie
We zien dat verhalen over de horeca, cultuur en politiek goed scoren. En artikelen die te maken hebben met wonen doen het goed. Zo werden de verhalen rondom een eeuwenoud huis aan de Urselinenweg in St Pieter, dat moest wijken omdat de nieuwe eigenaar er een moderne villa wilde bouwen ‘gevreten’. Of het aan onze verhalen heeft gelegen of de commotie die daarna is ontstaan weten we niet, maar feit is dat de eigenaar deze Pasen eieren voor zijn geld heeft gekozen en het pand te koop heeft gezet. Ook het verhaal over vastgoedondernemer Ben Vos, die gezocht wordt door de FIOD werd massaal gelezen. En als MVV in de kop opduikt, schiet de teller van lezers ook omhoog. Als een bekende Maastrichtenaar in het nieuws is, weten we zeker dat dit de aandacht trekt. Toen André Rieu afgelopen week zijn concerten in Mexico moest annuleren wegens ziekte was dit artikel dagenlang het meest gelezen artikel.

Technische problemen
Waar we niet vies van zijn is hard werken. Soms een beetje te hard. En dan is een type- of spellingsfout zo gemaakt. Als we het ontdekken herstellen we het meteen. Waar we de eerste weken ook tegenaan liepen, waren technische problemen. Zo verliep het inschrijven niet altijd vlekkeloos. Dat is als het goed is opgelost. Bij een groter bedrijf bel je de helpdesk, maar aangezien we alles zelf doen, zijn we zelf die helpdesk en omdat we journalisten zijn weten we meer van letters dan van cijfers.

Toegankelijk
We zijn aan dit avontuur begonnen, omdat we geloven in de kracht van lokale journalistiek. We geloven dat de inwoners van Maastricht erg geïnteresseerd zijn in het nieuws van hun stad. We geloven ook dat dit nieuws toegankelijk moet zijn voor iedereen, dus ook voor mensen die zich geen krantenabonnement kunnen veroorloven. Daarom bij ons geen verhalen achter een betaalmuur. Alles is gratis te lezen. We vragen de lezer wel zich in te schrijven op de gratis nieuwsbrief. Dan zijn ook de artikelen waar LEDEN staat gewoon te lezen. Door de inschrijvingen weten we dat we lezers hebben in alle lagen van de Maastrichtse bevolking. De Nieuwe Ster is er ook voor iedereen. Daarom proberen we alle wijken te belichten, maar omdat we maar met drie journalisten zijn, kunnen we niet overal zijn. Onze oproep is om ons te laten weten waar we over zouden moeten schrijven. Stuur ons een mailtje en we nemen contact op.

Spanje
Een analyse van het bezoek aan onze website laat ook zien dat er nogal wat Maastrichtenaren in het buitenland verblijven, die graag de band met hun stad willen behouden. Vanuit vakantie-adressen over de hele wereld wordt ingelogd om De Nieuwe Ster te bekijken en in Spanje, de Verenigde Staten en Canada wonen Maastrichtenaren die zich op onze gratis nieuwsbrief hebben geabonneerd.

Delen
We hebben er veel zin in om samen met onze lezers van De Nieuwe Ster een succes te maken. Deel onze nieuwsbrief of artikelen en laat vrienden en familie weten dat we er zijn. Dat helpt ons enorm, want u raadt het al, een marketing-communicatie-afdeling ontbreekt bij ons dus we hopen dat onze lezers onze ambassadeurs worden.

Veel dank dat u De Nieuwe Ster leest!

Peter, Maurice, Maurice

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden