Doorgaan naar artikel

Stad koopt uitstoot af om in 2030 klimaatneutraal te zijn

Inhoudsopgave

Als je geld hebt, is natuurlijk alles te koop. Als je als stad klimaatneutraal wil zijn in 2030, dan kun je simpelweg de beurs trekken en de uitstoot die je nog te veel veroorzaakt compenseren. Dus als je de beurs trekt, ben je in 2030 klimaatneutraal. Op papier tenminste. Het Rijk verwacht klimaat-neutraliteit van Maastricht overigens pas in 2050.

Waar gaat het om bij compenseren? Dat gaat erom dat de stad dan gaat meebetalen aan bijvoorbeeld projecten voor hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden. Dat kan door mee te betalen aan windmolens, zonneparken, biogasinstallaties, die zorgen dat fossiele energiebronnen minder gebruikt hoeven te worden. De vermeden uitstoot telt dan als compensatie. Het kan ook gaan om meebetalen aan de aanplant van nieuwe bossen, het in stand houden van bestaande bossen.

CO2-certificaten
Een andere veelgebruikte route om te compenseren is het kopen van CO2-certificaten: je koopt ‘rechten’ die garant staan voor het verminderen of vermijden van broeikasgasuitstoot elders. Bijvoorbeeld bij projecten in hernieuwbare energie, bosbescherming, of methaanreductie.

'Restuitstoot'
In de begroting 2026 wordt de compensatie van de 'restuitstoot' gemeld. "Wettelijke taak is een klimaatneutrale gemeente te zijn in 2050. Voor onze eigen organisatie is het doel een klimaatneutrale gemeentelijke organisatie in 2030, waarbij wij ons committeren aan de wettelijke reductienorm voor dat jaar (55%). Door tevens duurzame energie in te kopen en de overige restuitstoot vanaf 2030 te compenseren, komt de uitstoot van de gemeentelijke organisatie in 2030 op netto nul uit."

Stad: 123 miljoen nodig voor verduurzaming eigen gebouwen
Tot 2050 heeft de gemeente zo’n 123 miljoen euro nodig om de eigen gebouwen te verduurzamen. In dat jaar moet Maastricht een klimaatneutrale stad zijn. Twintiog jaar eerder, in 2030, moet de organisatie klimaatneutraal zijn. Daarvoor wordt tot 2030 al 21,9 miljoen euro uitgetrokken voor verduurzaming van de gebouwen
Stad gaat ‘s nachts 200 wagens opladen, dankzij ‘blokstroom’
De gemeente Maastricht gaat 1,93 miljoen euro uitgeven aan voorzieningen om in de nachtelijke uren 200 auto’s en vrachtwagens tegelijkertijd te kunnen opladen. Dat laden gaat - in overleg met netbeheerder Enexis - gebeuren tussen 00.00 uur en 06.00 uur om zo verdere electriciteitsproblemen en netcongestie te
Sinds 1 juli 1500 boetes voor negeren zero-emissiezone
Sinds 1 juli zijn 200.000 vrachtwagens en bestelbussen de zero-emissiezone in Maastricht ingereden. Daarvan hebben er 1500 een boete gekregen, omdat ze niet meer in het centrum mogen komen. De boetes tellen al op tot 217.050 euro. In totaal registreerden de camera’s die bij de ingangen van de
We zijn knettergek: bloemen uit Colombia naar Maastricht
Letterlijk rondjes vliegen van Quito in Colombia naar Miami, Maastricht, Zaragoza en weer terug naar Quito. En dat twee keer per week. Bloemen van Latijns-Amerika naar Europa en mode van Europa naar Latijns-Amerika. Maastricht Airport, dat technisch natuurlijk al heel lang failliet is maar altijd kan rekenen op steun vanuit
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden