Doorgaan naar artikel

Vanaf 1 juli wordt beboet in milieuzone

Inhoudsopgave

Het waarschuwen is voorbij. Wie vanaf 1 juli met een diesel, benzine of lpg-bestelbus de milieuzone binnenrijdt, krijgt automatisch een boete.

Via de 24 camera’s bij alle ingangen van de milieuzone wordt gecontroleerd. Voor een bestelbus is de boete 120 euro en voor een vrachtwagen 310 euro. Ook buitenlandse bestelbussen en vrachtwagens worden gecontroleerd en bij overtreding beboet. Dat gebeurt voorlopig alleen handmatig door BOA’s, maar in de nabije toekomst ook automatisch via de camera’s.

Na 1 juli is de overgangsregeling nog altijd van kracht: bestel- en vrachtvoertuigen op fossiele brandstof (benzine, diesel, LPG) mogen nog een aantal jaren de zone betreden als ze minimaal emissieklasse 5 of 6 zijn. Alleen de oudere, meest vervuilende voertuigen (emissieklasse 4 en lager) zijn sinds dit jaar (zonder ontheffing) niet meer welkom in het centrum van de stad.

Op dit moment mag zo’n 85% van het bestel- en vrachtverkeer de zone dus nog gewoon in. Vanaf 2027 worden de toelatingseisen ieder jaar een beetje strenger, totdat vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen zijn toegestaan.

Het aandeel volledig elektrische ritten van bestel- en vrachtvoertuigen naar het centrum van Maastricht bedraagt inmiddels ruim 12% en zal naar verwachting komende jaren gestaag toenemen.

Maastricht klaar voor Zero Emissie Stadslogistiek
Sinds 1 januari 2025 heeft Maastricht, samen met 13 andere steden, een zero-emissiezone voor stadslogistiek ingevoerd. Aan de basis liggen jaren van voorbereiding, afspraken met ondernemersorganisaties en intensieve communicatie met en naar alle betrokkenen. Het doel: schoner vervoer en minder ritten voor een leefbare en aantrekkelijke binnenstad. Rijd je met
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden