Inhoudsopgave
Het waarschuwen is voorbij. Wie vanaf 1 juli met een diesel, benzine of lpg-bestelbus de milieuzone binnenrijdt, krijgt automatisch een boete.
Via de 24 camera’s bij alle ingangen van de milieuzone wordt gecontroleerd. Voor een bestelbus is de boete 120 euro en voor een vrachtwagen 310 euro. Ook buitenlandse bestelbussen en vrachtwagens worden gecontroleerd en bij overtreding beboet. Dat gebeurt voorlopig alleen handmatig door BOA’s, maar in de nabije toekomst ook automatisch via de camera’s.
Na 1 juli is de overgangsregeling nog altijd van kracht: bestel- en vrachtvoertuigen op fossiele brandstof (benzine, diesel, LPG) mogen nog een aantal jaren de zone betreden als ze minimaal emissieklasse 5 of 6 zijn. Alleen de oudere, meest vervuilende voertuigen (emissieklasse 4 en lager) zijn sinds dit jaar (zonder ontheffing) niet meer welkom in het centrum van de stad.
Op dit moment mag zo’n 85% van het bestel- en vrachtverkeer de zone dus nog gewoon in. Vanaf 2027 worden de toelatingseisen ieder jaar een beetje strenger, totdat vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen zijn toegestaan.
Het aandeel volledig elektrische ritten van bestel- en vrachtvoertuigen naar het centrum van Maastricht bedraagt inmiddels ruim 12% en zal naar verwachting komende jaren gestaag toenemen.

