Doorgaan naar artikel

Café Hallo Mestreeg, met de zachte g van gezelligheid

Ian Ummels

Inhoudsopgave

In Maastricht heeft de typische bruine kroeg het zwaar. Gebrek aan opvolging en de hoge kosten maken het niet makkelijk om van een bruin café te kunnen leven. Deze week publiceren we als ode aan het bruine café een serie verhalen over typische Maastrichtse cafés. Vandaag deel 4:  Café Hallo Mestreeg.

Ian Ummels nam in juni 2024 de exploitatie over van café “Hallo Mestreeg”. Hij werkte al in de horeca en is Maastrichtenaar met een chauvinistisch hart. Logisch dat de naam hem aansprak.

“Een eigen café in Maastricht is altijd al mijn ambitie geweest. En hier kwam ik al heel vaak. Dus toen de vorige exploitant mij vroeg of ik deze zaak wilde overnemen, hoefde ik niet lang na te denken,” zegt Ian.

Hij heeft veel vaste gasten. “Het is een leuke mix van jong en oud, van toeristen en studenten en qua leeftijd van 18 tot tegen de 100. We hebben regelmatig een dj, een zanger of een pubquizavond op zondag en gaan af en toe een dag weg met onze vaste gasten. En we hebben tapasmiddagen met Spaanse muziek en meer. Op zaterdagavond is er regelmatig een 70s, 80s en 90s-party.” 

De muziek past Ian aan aan zijn publiek: “Het is altijd typische cafémuziek, maar ook Beppie Kraft, John Tana en Frans Theunisz komen ruimschoots aan bod.” 

“Hallo Mestreeg” is  al een aantal jaren een horecalocatie, maar onder  diverse namen, zoals C’ést ca en ’t Stadhoes. De huidige naam werd ruim 20 jaar geleden gegeven door Roos en Charles Delnooz-Van Wersch en tien jaar geleden overgenomen door Luc Schoonbrood, die de zaak over deed aan Ian Ummels.

Ian: “Ik wil de zaak nóg Maastrichtser maken, met bijvoorbeeld alleen in Maastricht gebrouwen bieren uit de fles, naast Brand bier van de tap, Maastrichtse wijnen, Maastrichtse kaas- en  vleessoorten en meer. Hier passeren veel mensen, Maastrichtenaren en toeristen. We liggen aan de drukke Grote Gracht, die de Markt en ’t Vrijthof met elkaar verbindt. Je komt hier altijd langs.”

Ian is trots op zijn stad. “Maastricht staat voor gastvrijheid en gezelligheid. Dat vind je zeker in deze bruine kroeg hier. We hebben een luisterend oor en een goed woord voor iedereen. Ik ben pas 27, maar sta borg voor die echte Mestreechter Geis.”

Hallo Mestreeg, Grote Gracht 5, Maastricht

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden