Doorgaan naar artikel

Hoe de gemeente al 20 jaar auto's sloopt met de zakpaal

Vanaf de start in 2006 zorgt de zakpaal voor schade aan voertuigen, in dit geval een taxibus.

Inhoudsopgave

Bijna twintig jaar geleden vroeg de Maastrichtse politiek al aandacht voor de problemen met de zakpalen in de Boschstraat. Nu, 500 vernielde auto's verder, is aan de situatie niets veranderd. Nog bijna elke week wordt een auto van voornamelijk, buitenlandse bezoekers vernield.

De zakpaal in de Boschstraat is inmiddels wereldberoemd dankzij enkele TikTokfilmpjes, maar of dat de beste marketing voor Maastricht is?

Miljoenen keren bekeken; de filmpjes van de zakpaal waar auto's zich op stuk rijden.

Schade
De gemeente Maastricht ligt er niet wakker van. Opgeteld overstijgt het schadebedrag aan de zakpaal, die bijna wekelijks vernieuwd moet worden, meer dan twee miljoen euro. Gemiddeld kost het vervangen 3500 euro. Schade die de gemeente niet hoeft te betalen, maar die wordt verhaald op de veelal buitenlandse automobilisten die de Nederlandstalige waarschuwingsborden negeren en doorrijden terwijl de zakpaal weer naar boven komt. Gevalletje eigen schuld, dikke bult in de ogen van de gemeente. Gemiddeld worden tussen de 30 en 40 auto's per jaar door de beweegbare zakpaal vernield. Die schade komt voor rekening van de automobilist. Alles bij elkaar - schade aan paal en aan auto's gaat het om vele miljoenen euro's.

Verouderd
De gemeente gaf begin vorig jaar al toe dat het systeem verouderd is. De installatie die in 2006 is geplaatst, heeft een afschrijvingstermijn van 15 jaar en had al in 2021 vervangen moeten worden, maar dat werd toen uitgesteld vanwege de komst van de tram Hasselt-Maastricht. Dat plan is nooit uitgevoerd. Voor de vervanging is een Europese aanbesteding nodig.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden