Inhoudsopgave
Tot 2034 is er in de stad nog ruimte in de hotelmarkt voor 92 kamers. Het onderzoeksbureau Ginder heeft op verzoek van de gemeente Maastricht het onderzoek naar de beschikbare marktruimte uitgevoerd. Dat meldt wethouder John Aarts in een brief aan de raad.
Uit het rapport blijkt dat de huidige beschikbare marktruimte in het realistische scenario berekend tot 2034 een aantal van 431 kamers bedraagt. Hiervan zijn 339 kamers toebedeeld aan ‘harde plannen’. Dit zijn hotelinitiatieven die middels een haalbaarheidsstudie hebben aangetoond dat zij voor voldoende vernieuwing in de hotelmarkt zorgen. Uitgaande van het realistische scenario en de harde planvoorraad is er een resterende marktruimte van 92 kamers.
Zakelijk daalt
Er is een groot verschil tussen de ontwikkeling van de toeristische en de zakelijke markt in Maastricht. De toeristische vraag is sinds 2012 meer dan verdubbeld, terwijl de vraag naar zakelijke overnachtingen tussen 2023 en 2024 daalde en nog niet terug is op het niveau van vóór de coronapandemie. Het aandeel van de congresmarkt is wel iets toegenomen.
Kamerbezetting 72%
De groei van de totale hotelvraag in Maastricht, gecombineerd met een stabiel aanbod, leidt tot een toename van de gemiddelde kamerbezetting, in 2024 was deze kamerbezetting gemiddeld 72%.
Kamerprijs 119 euro
De gemiddelde kamerprijs steeg naar 119 euro in 2024, maar deze stijging blijft achter bij de inflatie. Hierdoor kunnen kostenstijgingen niet altijd volledig worden doorberekend, wat de ruimte voor noodzakelijke (her)investeringen beperkt.
Evenementen
De verwachtingen voor de toeristische markt in Maastricht zijn overwegend positief, hoewel vernieuwing en kwaliteit voortdurend belangrijk blijven. Er is echter onzekerheid over de termijn waarop de stad kan blijven steunen op de grotere evenementen.
Toeristisch product
Voor een toekomstbestendige hotelmarkt moet de focus liggen op alle onderdelen van het toeristisch-recreatieve product. De komende jaren moeten vooral gericht zijn op het aantrekken van bezoekers verspreid over het jaar, in plaats van meer bedden. De gemeente streeft ernaar bezoekers langer vast te houden, wat betekent dat er voldoende recreatief aanbod moet zijn om verblijfsgasten naar de stad te trekken en langer te laten blijven.
Hoofdkantoren
Om stevig bij te dragen aan de hotelsector zijn (ook) jaarronde, structurele invullingen van belang. Ten aanzien van de zakelijke markt betekent dit de acquisitie van nieuw bedrijfsaanbod, bij voorkeur hoofdkantoren.




