Inhoudsopgave
Kunstenaar Wil van der Laan ziet het zo voor zich. Een bronzen Willy Brokamp, MVV'er van de eeuw, voor het nieuwe voetbalstadion dat MVV hoopt te kunnen gaan bouwen. Van der Laan zag als kind Brokamp al schitteren. Creatief als de kunstenaar is, maakte Van der Laan al een model in was. MVV heeft het idee in beraad. De Witte zelf is alvast gecharmeerd van het eerste wasmodel.
Van der Laan: "Stel MVV krijgt een nieuw stadion, dan moet Willy Brokamp, onze Witte, onze Blonde Pijl levensgroot in brons voor dat stadion. Dat idee heb ik besproken met mensen van de Maastricht Collectief Businessclub. De verleiding om een voorlopige schets in was te maken kon ik niet weerstaan, uiteraard heb ik dat eerst met Willy besproken en hij stemde in met mijn idee. Het leek me verstandig dat eerst te doen want de Witte kan nog weleens wispelturig zijn, maar het was dus geen probleem. Hij liet me weten gecharmeerd te zijn van het wasmodel."

Een keer per jaar doe ik met zoon Sander en schoonzoon Jesse een Engels voetbalweekend en ik word lyrisch van de manier waarop de meeste Engelse clubs hun historie koesteren, dat begint met een beeld van hun grootste speler voor het stadion, prachtig.

"Opa Giel nam me in de vijftiger jaren vanaf mijn 5e jaar mee naar de Bospoort, vanaf dat moment was er sprake van verknocht zijn aan de club. Als kind moest ik huilen als ze verloren of dregadatie dreigde. De mooiste momenten waren echter als grote clubs met lood in de schoenen naar Maastricht kwamen omdat ze vaak klop kregen. Johan Neeskens heeft me dat persoonlijk bevestigd! Ik herinner me het allemaal. Later op het brommertje vanuit Meerssen door weer en wind naar de thuiswedstrijden in de Geusselt. De gloriejaren van Bonfrere en Brokamp dus meegemaakt. Brokamp werd uitgeroepen tot MVV'er van de eeuw, een keuze waar ik me makkelijk in kon vinden."
Het bestuur van de club heeft het idee nu in beraad. "Ik wacht nog op de uitkomst daarvan, in ieder geval zou het realiseren van een 40 cm hoog brons een extra cachet kunnen geven aan het 125 jarig jubileum van MVV, dacht ik zo. Enfin, afwachten nu. En komt er geen nieuw stadion, dan is dat jubileum en een renovatie van de Geusselt misschien een reden om het beeld toch voor de Geusselt te plaatsen."





