Inhoudsopgave
De FNV en de 22 zwembadmedewerkers aan de ene kant en de gemeente Maastricht aan de andere kant hebben in potlood een deal bereikt na twee jaar lang ruzieën over de arbeidsvoorwaarden. De zwembadmedewerkers komen niet in de ambtenaren-cao, maar hebben voor de rest nagenoeg alle eisen waarvoor ze geknokt hebben weten te verzilveren.
Dat zeggen betrouwbare bronnen tegen De Nieuwe Ster. De gemeente en de FNV houden hun lippen nog stijf op elkaar. De partijen vroegen de rechtbank woensdag nog geen uitspraak te doen maar nog een extra termijn van twee weken te wachten.
De deal komt erop neer dat de zwembadmedewerkers de gemiste loonsverhogingen van de afgelopen vier jaar nabetaald krijgen. Bruto gaat het daarbij om enige tienduizenden euro's per persoon. In totaliteit trekt de gemeente voor die reparatie een half miljoen euro uit. De FNV eiste een nabetaling over vijf jaar, de gemeente zette aanvankelijk in op drie jaar.
Qua salarissen wordt aansluiting gezocht bij de schalen van de ambtenaren-cao. De gemeente heeft in haar laatste bod nog eens een salarisverhoging van vijf procent geboden, maar nu kijken partijen wat de exacte uitkomst is van de nieuwe zwembad-cao die vermoedelijk binnenkort afgesloten wordt. Voor het personeel komt er een onregelmatigheidstoeslag van vijftig procent. Voor de structurele salarisverhoging is nu jaarlijks 400.000 euro extra nodig van gemeentezijde.
Saillant is dat het zwembadpersoneel ook weer gelijk gesteld wordt met ambtenaren als het gaat om deelname aan gemeentelijke feestjes, Kerstborrels en het ambtenarencarnaval. In de lange strijd tussen de bonden en de gemeente werden de medewerkers na vele jaren van uitnodigingen plots uitgesloten van die bijeenkomsten, omdat ze formeel geen ambtenaar zijn. Ook werden ze van intranet van de gemeente afgesloten.
Dat laatste akkoord is vooral gesloten zodat voor de buitenwacht zichtbaar gemaakt wordt dat het zwembadpersoneel, dat formeel in dienst is van een gemeentelijke stichting, weer meetelt.
Het feit dat de medewerkers niet ondergebracht worden in de ambtenaren-cao betekent vooral dat ze een minder sterke ontslagbescherming hebben dan ambtenaren. Dat punt heeft de FNV toegegeven.
Met die deal wordt nagenoeg volledig tegemoet gekomen aan de motie-Nuyts van Kitty Nuyts. In die motie werd in de zomer van 2024 opgeroepen de arbeidsvoorwaarden van het zwembadpersoneel gelijk te stellen aan die van de ambtenaren.
De corona-periode is uiteindelijk de aanleiding geweest voor het arbeidsconflict, waarbij de medewerkers vele maanden staakten. Tijdens corona werd het zwembadpersoneel tijdens de sluiting van de Geusselt ingezet op bijvoorbeeld de milieuperrons in de stad. Voor dat werk kregen ze tot hun eigen verbazing ineens honderden euro's meer betaald dan ze normaal kregen als bijvoorbeeld badmeester.


