Doorgaan naar artikel

Initiatiefvoorstel lobbyregister verdient steun nu rijke stad regels loslaat

Beeld: Chat-GPT.

Inhoudsopgave

Een knetterrijke stad die jaar in jaar uit tientallen miljoen euro's per jaar simpelweg niet uitgegeven krijgt maar in het nieuwe coalitie-akkoord toch een poging gaat doen. Een stad die regels wil loslaten om bouwen, bouwen, bouwen! mogelijk te maken. Op naar de meer dan 140.000 inwoners in 2040! Dat is als een stad vol melk en honing voor de vastgoedjongens, de investeerders, de projectontwikkelaars.

Ga maar na: duizenden en duizenden woningen moeten dan gebouwd worden om te beginnen. Scholen zullen uitgebreid moeten worden. Wegen moeten aangelegd. Groen moet aangeplant en vervolgens onderhouden worden. Er moeten meer sportaccomodaties komen. En dat is alleen nog de hardware. We gaan er gemakshalve maar even vanuit dat er dan wel stroom is voor al die ambities van het nieuwe college.

Er zal ook veel gedaan moeten worden om die nieuwkomers wegwijs te maken. In onze zorg, cultuur en taal. De gemeente zal meer ambtenaren dan wel externe inhuur nodig hebben: verkeersspecialisten die de nieuwe 'doorfietsroutes' gaan tekenen. Bureaus die financiële deskundigen of bijvoorbeeld projectmanagers leveren: voor hen breken gouden tijden aan. De communicatie met al die nieuwkomers over hoe je je huisvuil aanbiedt moet uitgebreid. Het schreeuwt allemaal: hier is werk, werk, werk! Hier is wat te verdienen.

Maastricht trekt in het coalitieakkoord ongeveer 120 miljoen euro uit om extra te investeren in de stad. De stad wil niet alleen maar nota's en beleid blijven maken, maar zaken eindelijk gaan uitvoeren. Kijk: dat is nog eens een uitgestoken hand naar marktpartijen. Want uitvoering, dat is iets wat de ondernemers moeten doen.

De Partij voor de Dieren en de SP hebben ongetwijfeld ook tegen die achtergrond een initiatiefvoorstel geschreven voor de invoering van een lobbyregister. Acht met name oppositiepartijen in de gemeenteraad wilden in mei vorig jaar al dat de gemeente zo'n lobbyregister invoert. In dat register moet komen te staan welke bedrijven, stichtingen en mensen het stadsbestuur en de ambtelijke top benaderen om zaken gedaan te krijgen.

In juli wordt nu het initiatiefvoorstel van de SP en de PvdD behandeld in de gemeenteraad. Het is een nieuwe poging om het register ingevoerd te krijgen: een jaar geleden wilde het college van burgemeester en wethouders dat simpelweg niet. Het was te moeilijk, de invoering zou te complex zijn, andere gemeenten zouden ermee worstelen.

Het wordt mooi om te zien wat GroenLinks gaat doen: in mei vorig jaar bepleitten de GroenLinksers nog de invoering van een lobbyregister. Nu zit de partij in de coalitie, die naar alle waarschijnlijkheid nog steeds tegen zo'n register zal zijn.

Het debat over het initiatiefvoorstel en de stemming zal ook wat gaan zeggen over hoe de coalitie omgaat met initiatiefvoorstellen vanuit de oppositie. Wel of geen lobbyregister is niet geregeld in het coalitieakkoord, zelfs niet op hoofdlijnen. Daarmee zou het een vrije kwestie zijn, waarbij de coalitiepartijen vrijelijk zouden moeten kunnen besluiten hoe ze stemmen. We zullen zien.

Een lobbyregister invoeren zou een goede zaak zijn. Het maakt een stuk transparanter wie in deze stad de deuren bij het stadhuis plat loopt om zaken gedaan te krijgen. Dat is een stukje transparantie, wat altijd goed is voor het vertrouwen.

Aan de andere kant moet je ook niet naïef zijn. Lang niet alles wordt transparant. In Maastricht worden de zaken gedaan bij een glas bier in de kroeg, bij een chique diner in een Michelin-sterrentent, tijdens een studiereis naar het buitenland of een bezoek aan een vastgoedbeurs, op het Preuvenemint, tijdens de Tefaf. Zaken worden via-via, via contacten bij politieke partijen (lokaal, provinciaal en landelijk) in de week gelegd. Vervolgens worden die wensen ingeschoten in het besluitvormingsproces in de gemeente.

Akkoord coalitie is de jackpot voor Murk Peutz, CEO-Brightlands en voorzitter CDA
Je hebt altijd baas boven baas. De zes miljoen euro die in het coalitieakkoord van de stad worden uitgetrokken voor meer woonwagenstandplaatsen is nu al een kroon op het werk van CDA-raadslid en woonwagenbewoner Willem Schneider. Maar CDA-voorzitter Mark Peutz heeft helemaal de jackpot in zijn schoot geworpen
Directeur krijgt in privé opdracht Bonbonnière: “Toneelgroep is geen partner Bonbonnière”
Frans Hendrickx is een van de twee directeuren van de Toneelgroep Maastricht. In 2024 ontving hij daarvoor een salaris van 121.000 euro. De Toneelgroep wordt onder meer gesubsidieerd door het rijk, de provincie en de gemeente Maastricht. Omdat de in de theaterwereld ervaren Hendrickx wel een gemotiveerd idee heeft
Bouwend Nederland: eis betaalbaar wonen werkt averechts
Bouwend Nederland heeft een brief naar de gemeenteraad gestuurd. Stop met het stapelen van eisen aangaande betaalbaar bouwen. Want die eisen werken averechts: ze zorgen ervoor dat er juist minder nieuwe woningen gebouwd kunnen worden en dat bouwprojecten niet van de grond komen. Die waarschuwing volgt op een - aangehouden - motie
Hoe het stadhuis toezegging kerststal moest rechtbreien
De 100.000 euro die de gemeente Maastricht heeft bijgelegd aan de inmiddels omstreden uitzending ‘De kerststal van Nederland’, blijkt al in mei vorig jaar door wethouder Bastiaens ingebracht tijdens een rondvraag in de collegevergadering. Direct na de vergadering, om 13:34 uur, bevestigde Bastiaens via een WhatsApp-berichtje aan
Stad: zes ton naar investeerder V&D in ruil voor lagere huur
Maastricht heeft investeerder CBRE 625.000 euro geboden als ze niet alle vijftig nieuwe appartementen in het voormalige V&D-gebouw in de vrije verhuur doet. De investeerder kan het geld - “een stimulans” - krijgen als bij 25 kleine appartementen (45 vierkante meter) in de middenhuur gaan vallen waarvoor maximaal bijna
Eigenaar Beyart wil maar één ding: geld verdienen
Zonder ook maar enige financiële onderbouwing van de plannen gezien te hebben, geeft bouwwethouder Frans Bastiaens (Seniorenpartij) groen licht voor het opofferen van het 2,6 hectare grote park De Beyart. Het college is gevallen voor het toverwoord van de projectontwikkelaar: wonen.
Wat is geheime deal tussen OBS Binnenstad en Molenhof?
Zelden is door het college van burgemeester en wethouders geprobeerd de bouw van een betonnen kolos van 15 meter hoog in de historische binnenstad met zoveel stoom en kokend water door de gemeenteraad te duwen. De ingreep is niet alleen al direct omstreden, wie zich in dit verhaal verdiept gaat
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.00 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

De Partij voor de Dieren diende al eerder een motie in en kreeg als antwoord dat zo'n register 'moeilijk' in te voeren zou zijn en 'dat andere gemeenten ermee zouden worstelen'. Fractievoorzitter Jules Vaessen klimt nu opnieuw in de pen, nu Rotterdam als eerste zo'n register wel invoert en daarvoor wordt geprezen. 

Vaessen over het Rotterdams register: "Qua transparantie en bestuurlijke vernieuwing in Nederland vormt dit een enorme opsteker. Wat ons betreft, is dit echter een gemiste kans voor de gemeente Maastricht om als eerste Nederlandse gemeente een lobbyregister in te voeren en voorop te lopen qua transparantie en bestuurlijke vernieuwing. Niet voor niets moedigt Transparency International Nederland andere gemeentes aan het Rotterdamse voorbeeld te volgen."

De Partij voor de Dieren, De SP, Maastricht van Nu, Volt, de Liberale Partij Maastricht, M:OED, GroenLinks en Forum voor Democratie willen dat het college alsnog actief kijkt of een lobbyregister ingevoerd kan worden, zodat de lokale besluitvorming een stuk transparanter wordt en het het vertrouwen van burgers in de lokale overheid kan toenemen.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden