Inhoudsopgave
Een knetterrijke stad die jaar in jaar uit tientallen miljoen euro's per jaar simpelweg niet uitgegeven krijgt maar in het nieuwe coalitie-akkoord toch een poging gaat doen. Een stad die regels wil loslaten om bouwen, bouwen, bouwen! mogelijk te maken. Op naar de meer dan 140.000 inwoners in 2040! Dat is als een stad vol melk en honing voor de vastgoedjongens, de investeerders, de projectontwikkelaars.
Ga maar na: duizenden en duizenden woningen moeten dan gebouwd worden om te beginnen. Scholen zullen uitgebreid moeten worden. Wegen moeten aangelegd. Groen moet aangeplant en vervolgens onderhouden worden. Er moeten meer sportaccomodaties komen. En dat is alleen nog de hardware. We gaan er gemakshalve maar even vanuit dat er dan wel stroom is voor al die ambities van het nieuwe college.
Er zal ook veel gedaan moeten worden om die nieuwkomers wegwijs te maken. In onze zorg, cultuur en taal. De gemeente zal meer ambtenaren dan wel externe inhuur nodig hebben: verkeersspecialisten die de nieuwe 'doorfietsroutes' gaan tekenen. Bureaus die financiële deskundigen of bijvoorbeeld projectmanagers leveren: voor hen breken gouden tijden aan. De communicatie met al die nieuwkomers over hoe je je huisvuil aanbiedt moet uitgebreid. Het schreeuwt allemaal: hier is werk, werk, werk! Hier is wat te verdienen.
Maastricht trekt in het coalitieakkoord ongeveer 120 miljoen euro uit om extra te investeren in de stad. De stad wil niet alleen maar nota's en beleid blijven maken, maar zaken eindelijk gaan uitvoeren. Kijk: dat is nog eens een uitgestoken hand naar marktpartijen. Want uitvoering, dat is iets wat de ondernemers moeten doen.
De Partij voor de Dieren en de SP hebben ongetwijfeld ook tegen die achtergrond een initiatiefvoorstel geschreven voor de invoering van een lobbyregister. Acht met name oppositiepartijen in de gemeenteraad wilden in mei vorig jaar al dat de gemeente zo'n lobbyregister invoert. In dat register moet komen te staan welke bedrijven, stichtingen en mensen het stadsbestuur en de ambtelijke top benaderen om zaken gedaan te krijgen.
In juli wordt nu het initiatiefvoorstel van de SP en de PvdD behandeld in de gemeenteraad. Het is een nieuwe poging om het register ingevoerd te krijgen: een jaar geleden wilde het college van burgemeester en wethouders dat simpelweg niet. Het was te moeilijk, de invoering zou te complex zijn, andere gemeenten zouden ermee worstelen.
Het wordt mooi om te zien wat GroenLinks gaat doen: in mei vorig jaar bepleitten de GroenLinksers nog de invoering van een lobbyregister. Nu zit de partij in de coalitie, die naar alle waarschijnlijkheid nog steeds tegen zo'n register zal zijn.
Het debat over het initiatiefvoorstel en de stemming zal ook wat gaan zeggen over hoe de coalitie omgaat met initiatiefvoorstellen vanuit de oppositie. Wel of geen lobbyregister is niet geregeld in het coalitieakkoord, zelfs niet op hoofdlijnen. Daarmee zou het een vrije kwestie zijn, waarbij de coalitiepartijen vrijelijk zouden moeten kunnen besluiten hoe ze stemmen. We zullen zien.
Een lobbyregister invoeren zou een goede zaak zijn. Het maakt een stuk transparanter wie in deze stad de deuren bij het stadhuis plat loopt om zaken gedaan te krijgen. Dat is een stukje transparantie, wat altijd goed is voor het vertrouwen.
Aan de andere kant moet je ook niet naïef zijn. Lang niet alles wordt transparant. In Maastricht worden de zaken gedaan bij een glas bier in de kroeg, bij een chique diner in een Michelin-sterrentent, tijdens een studiereis naar het buitenland of een bezoek aan een vastgoedbeurs, op het Preuvenemint, tijdens de Tefaf. Zaken worden via-via, via contacten bij politieke partijen (lokaal, provinciaal en landelijk) in de week gelegd. Vervolgens worden die wensen ingeschoten in het besluitvormingsproces in de gemeente.








De Partij voor de Dieren diende al eerder een motie in en kreeg als antwoord dat zo'n register 'moeilijk' in te voeren zou zijn en 'dat andere gemeenten ermee zouden worstelen'. Fractievoorzitter Jules Vaessen klimt nu opnieuw in de pen, nu Rotterdam als eerste zo'n register wel invoert en daarvoor wordt geprezen.
Vaessen over het Rotterdams register: "Qua transparantie en bestuurlijke vernieuwing in Nederland vormt dit een enorme opsteker. Wat ons betreft, is dit echter een gemiste kans voor de gemeente Maastricht om als eerste Nederlandse gemeente een lobbyregister in te voeren en voorop te lopen qua transparantie en bestuurlijke vernieuwing. Niet voor niets moedigt Transparency International Nederland andere gemeentes aan het Rotterdamse voorbeeld te volgen."
De Partij voor de Dieren, De SP, Maastricht van Nu, Volt, de Liberale Partij Maastricht, M:OED, GroenLinks en Forum voor Democratie willen dat het college alsnog actief kijkt of een lobbyregister ingevoerd kan worden, zodat de lokale besluitvorming een stuk transparanter wordt en het het vertrouwen van burgers in de lokale overheid kan toenemen.