Doorgaan naar artikel

Intussen bij De Nieuwe Ster... kinnesinne

Hoofdredacteur Peter Eberson van De Nieuwe Ster Maastricht.

Inhoudsopgave

Het zal u als lezer niet ontgaan, dat de jongste krant van Nederland, De Nieuwe Ster heel hard groeit. Elke dag een beetje groter en dat is in de mediawereld, waar krantenoplages al decennia dalen, een uitzondering. Het leidt ook tot kinnesinne bij andere media en dat wil ik graag eens toelichten aan de hand van voorbeelden.

Groei
Op de redactie van De Nieuwe Ster wordt dagelijks de groei van het aantal abonnees bijgehouden. Vanaf dag één, toen we drie abonnees hadden - dat waren we zelf, - laat de abonneegroei een stijgende lijn zien. Onze abonnees zijn eigenlijk leden, want niemand hoeft bij ons te betalen voor goede journalistiek. Dat werkt blijkbaar, want de teller staat vrijdagmorgen op 14.165 leden, die zes keer per week onze nieuwsbrief ontvangen en alles gratis kunnen lezen.

Impact
Omdat we inmiddels verreweg de grootste online krant van Maastricht zijn, hebben we een groot bereik in de stad en hebben artikelen impact. Afgelopen week passeerde ik een groot spandoek op de gevel van het Sphinxgebouw waar de bouw van 90 appartementen werd aangekondigd. Nieuws, want niet eerder is het project Fabrique, met die naam, naar buiten gekomen. Het artikel werd vele duizenden keren aangeklikt.

90 luxe en grote appartementen in Sphinx Fabrique
De verkoop is gestart van de realisatie van luxe appartementen in het Sphinxgebouw naast Loods 5. Onder de naam Sphinx Fabrique, wordt begonnen met de eerste fase: 48 koopwoningen in het complex Tourneurs aan de Frontensingel.

Primeur
Terug naar de kinnesinne in de media. Donderdag, bijna een week na de eerste publicatie in De Nieuwe Ster, kwam De Limburger met een artikel over deze appartementen met de kop: "Al 750 belangstellenden voor lofts boven Loods5" Het is in de media niet ongebruikelijk, als een concurrent een primeur heeft, dit in te halen. Het is dan wel zo netjes om te verwijzen naar de originele bron, maar goed, dat is netjes, maar geen plicht.

Marketing
Het gaat mis als De Limburger-journalist Joos Philippens, het heeft over de enorme belangstelling zonder enige vorm van marketing. Er zijn inderdaad geen euro's aan reclame besteed, maar de beste marketing was het artikel in De Nieuwe Ster. Doordat wij er als eerste over schreven, duizenden mensen het artikel lazen is de bal gaan rollen en kreeg de projectontwikkelaar belangstellenden over de vloer. Een nieuwsverhaal als free publicity. Dat kan alleen als je, zoals De Nieuwe Ster, veel lezers hebt. Het is als journalist altijd vervelend als je een nieuwtje mist en moet inhalen, maar Philippens wist heel goed dat ons artikel, in dit geval de (onbedoelde) marketing was.

Het artikel in De Limburger.

Vragen
Het is niet het enige voorbeeld van kinnesinne. Naar aanleiding van artikelen in de pers stellen politieke partijen regelmatig vragen aan het college van burgemeester en wethouders. In die vragen staat dan vaak een zinnetje als ...'We lazen in De Nieuwe Ster....Het artikel in de pers is dan de aanleiding om politieke vragen te stellen. Voor 4 maart, bestond De Nieuwe Ster nog niet. Werden er vragen gesteld door de politiek, werd vaak verwezen naar De Limburger als bron. Inmiddels wordt steeds vaker verwezen naar De Nieuwe Ster en dat vinden de collega-journalisten bij De Limburger niet leuk. Sterker nog, raadsleden worden door hen benaderd en krijgen te horen "wij hadden dat artikel het eerst, kan dat ook toegevoegd worden." Tja.

Verhoudingen
Het is duidelijk dat de verhoudingen in het Maastrichtse medialandschap zijn veranderd door de komst van De Nieuwe Ster. Gratis kwaliteitsjournalistiek, we laten zien dat het kan. Onze 14.165 abonnees waarderen het. Oh excuses, in de tien minuten dat ik dit artikel schrijf hebben we weer vijf nieuwe abonnees erbij. Dus... onze 14.170 abonnees waarderen het.

De positieve lijn in aantal abonnees van De Nieuwe Ster afgelopen maand.

Blijf ons steunen! We zijn een klein team van vier. Zeven dagen per week houden we de website met uitsluitend gratis nieuws bij, zes keer per week sturen we een gratis nieuwsbrief en één keer per maand verschijnt de gratis papieren versie van De Nieuwe Ster.

Ons doel is om dit jaar 20.000 abonnees te halen. Om dat te bereiken moeten we elke dag 50 nieuwe leden erbij krijgen. Ik kan u vertellen... we liggen op koers! Dank!

Peter Eberson
Hoofdredacteur De Nieuwe Ster

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden